Documenta 12

Karolina Jirkalová zprávy červen 2007

Ve středu 16. června začne v německém Kasselu dvanáctý ročník výstavy současného umění Documenta, která se koná jednou za pět let. Je považována za vůbec nejvlivnější přehlídku současného umění, která udává aktuální tendence a je základním orientačním bodem pro galeristy.

V soutěži o koncepci letošního ročníku Documenty zvítězil projekt kurátorské dvojice Roger M. Buergel a Ruth Noack. Na podzim loňského roku přijela Ruth Noack na pozvání občanského sdružení Tranzit do Prahy – výsledkem je, že pro letošní Documentu byli vybráni hned tři čeští výtvarníci tří generací: Běla Kolářová, Jiří Kovanda a Kateřina Šedá. Účast tří českých zástupců je velkým úspěchem. Zatím posledním českým umělcem, který na Documentě vystavoval, byl Vladimír Kokolia v roce 1992. Organizátoři jména asi stovky umělců z celého světa, kteří budou letos v Kasselu vystavovat, dosud oficiálně nezveřejnili.

Letošní přehlídka v Kasselu má tři hlavní témata, nebo spíše otázky: Is modernity our antiquity? (Je modernismus naším archaismem?), What is bare life? (Co je nahý život?), What is to be done? (Co je třeba udělat?). Součástí Dokumenty je také speciální časopis, na kterém spolupracuje kolem 90 autorů z různých zemí a různých oborů od dějin umění až po teorii médií. Ti byli před rokem a půl vyzváni, aby uvažovali o tématech, vybraných pro 12. ročník Documenty. Výsledkem jejich práce budou tři čísla časopisu nazvaná: Modernita?, Život! a Vzdělání:. První bylo představeno již koncem ledna letošního roku.

Ruth Noack v rozhovoru pro Art&Antiques v říjnu loňského roku uvedla, že organizátoři tentokrát nechtějí vystavovat ve starých industriálních budovách, ale chtějí postavit nové, dočasné a lehké stavby. To se podařilo – kromě tradičních výstavních prostor v Museu Fridericianum, v Neue Galerie a v Documenta-Halle bude expozice také v nově postaveném provizorním pavilonu nazvaném Crystal Palace.

První Documenta se v německém Kasselu uskutečnila v roce 1955, jejími organizátory a kurátory byli kasselský malíř a pedagog Arnold Bode a historik umění Werner Haftmann. Cílem bylo dokumentovat současné umění ve světě a především ho prezentovat v poválečném Německu. Přehlídka měla pomoci rehabilitovat německé umění od nánosu národního socialismu. Úspěch první přehlídky pobídl organizátory k jejímu opakování – dvojice Bode-Haftmann připravila Documentu také v letech 1959 a 1963. Od té doby se koná se čtyř až pětiletou periodicitou a každý ročník připravuje jiný ředitel a kurátorský tým. Jednou z nejdůležitějších přehlídek současného umění na světě se Documenta stala již brzy po svém založení.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné