Architektonické ceny
Karolina Jirkalová staveniště prosinec 2017
Praha – Koncem listopadu byly krátce po sobě vyhlášeny výsledky dvou konkurenčních architektonických cen – České ceny za architekturu, kterou pořádá Česká komora architektů, a Grand Prix architektů, kterou organizuje spolek Obec architektů. Jejich výsledky jsou překvapivě dosti odlišné.
Vítězem České ceny za architekturu se stal Archeopark v Pavlově brněnských autorů Radko Květa a Pavla Pijáčka, který je podle poroty „významný v mezinárodním měřítku, a přitom silně rezonuje i v lokálním prostředí“ a „vystihuje zároveň krajinu i historii místa“. Hlavní prostor tohoto archeologického muzea „v místě činu“ se ukrývá pod zemí, v hloubce, kde pod vrstvou spraše ležely a z části ještě leží paleolitické nálezy. Do krajinného rámce Pavlovských vrchů vystupují jen prosvětlovací věže, zářezy vstupu výhledů, které mají podobu světlých betonových objektů různých tvarů i velikostí. Připomenou vápencové skály zdejších kopců nebo kusy mamutích klů či kostí. (Podrobněji viz a+a 12/2016.)
Grand Prix Obce architektů získal showroom nábytkářské firmy v Brně od zdejšího ateliéru Chybik+Kristof, který vznikl radikální úpravou bývalého autosalonu na okraji panelového sídliště. Původní stavbu architekti oholili doslova „na kost“ a novou fasádu vytvořili z černých plastových sedáků, které firma vyrábí. Jednotlivé prostory pak ve volně pojatém interiéru oddělují jen bílé textilní závěsy.
Nábytkový showroom Chybíka s Krištofem se ocitl i mezi pěticí finalistů komorové České ceny za architekturu, tím ale veškerý překryv ocenění těchto dvou přehlídek končí. Další čtyři finálové stavby České ceny jsou Komunitní centrum Máj v Českých Budějovicích (SLLA Architects), Javornická palírna (ADR) v jižních Čechách, dům v cihlové zahradě (Jan Proksa) v jihomoravských Průšánkách a chata u Máchova jezera (FAM Architekti).
Grand Prix na rozdíl od České ceny za architekturu hodnotí další stavby v rámci několika kategorií. V nejsledovanější kategorii novostaveb letos uspěly dvě realizace – polyfunkční (bydlení, garáže, kanceláře) dům ve svahu nad stanicí metra Radlická od ateliéru Deyl Šesták Architekti a Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky od architekta Petra Franty v pražských Dejvicích. V kategorii architektonický design najdeme Rajnišovu vzducholoď v centru DOX, mezi krajinářskou architekturou zabodoval hřbitov v Dolních Břežanech u Prahy od Ateliéru zahradní architektury.
Výsledky svědčí o tom, že porota České ceny za architekturu oceňovala spíše kontextuální přístup a sociální, urbanistický a krajinářský přínos, komise Grand Prix šla spíše po efektních stavbách s neobvyklými fasádami. Stavby finalistů Českých cen jsou rozprostřeny po celém území a najdeme je i v malých obcích, Grand Prix se omezila jen na Prahu a Brno.
Obě soutěžní přehlídky měly mezinárodní porotu, komorová Česká cena za architekturu sedmičlennou (předsedkyně Marianne Loof z Nizozemska), Grand Prix Obce architektů pětičlennou (Manuelle Gautrand, Francie). Kromě toho, že Česká cena na rozdíl od Grand Prix nemá žádné kategorie, se přehlídky liší i způsobem nominace – do první z nich nominuje stavby široce pojatá odborná akademie a své stavby mohou přihlásit i autoři, do Grand Prix se mohou hlásit pouze sami autoři.
Grand Prix je tradiční cenou, Obec architektů ji uděluje od roku 1993. V letech 2007 až 2011 byla jejím spolupořadatelem Česká komora architektů, ale po neshodách s Obcí architektů se rozhodla připravit vlastní soutěžní přehlídku. Tou se v roce 2016 stala právě Česká cena za architekturu.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?