Díl 1: Messerschmidt v Bratislave

Dušan Buran na východ ... únor 2012

Franz Xaver Messerschmidt nepatrí práve k zabudnutým barokovým sochárom. Ale – ako u každého stredoeurópskeho umelca staršieho než 200 rokov – aj jeho dielo sa v sínusoide raz teší záujmu širokej verejnosti (a obchodníkov s umením), aby sa vzápätí utiahlo do kabinetov...

Způsob, čas a místo

Ilona Víchová - Czakó recenze únor 2012

Dalibor Chatrný v Olomouci / Dalibor Chatrný (1925) ve své tvorbě využívá celou řadu přístupů a metod. Pracuje v početných cyklech a sledovanou problematiku vyčerpává takřka do důsledku. Ve svých výtvarných průzkumech se však neopakuje, ale původní ideu rozvádí v ...

Konec světa už začal

Milena Bartlová recenze únor 2012

David LaChapelle v Galerii Rudolfinum / Naprostá většina mediálního ohlasu výstavy Tak pravil LaChapelle v Rudolfinu se nedokázala vymanit z fascinace módním fotografem celebrit, ačkoli jeho komerční tvorba tu vystavena nebyla. Není to docela výstižná charakteristika provinčnosti?...

Výstava jako esej

Ondřej Hojda recenze únor 2012

Obrazy mysli v Brně / O výstavě Obrazy mysli – Mysl v obrazech poměrně podrobně psala Marcela Chmelařová v čísle 11–12 / 2011. Shrnula koncepci a pozadí výstavy a představila její drážďanskou verzi, která proběhla na podzim v Deutsches Hygiene-Museum. Nejprve se proto...

Lekce 36. -- Ohlodaná kost

Ondřej Chrobák manuál únor 2012

Základní poučka vojenské strategie zní: pozici, kterou nelze perspektivně bránit před útokem protivníka, je lepší vyklidit. Před krveprolitím v předem prohrané bitvě doporučují zkušení vojevůdci ústup a změnu taktiky. Čelní střet s nesouměřitelně silným soupeřem není...

Překotné poválečné umění

Tomáš Glanc zahraniční výstava únor 2012

Neue Nationalgalerie, jedna ze šesti berlínských institucí, ve kterých Národní galerie vystavuje své sbírky, je unikátní plochá budova nedaleko Postupimského náměstí, kterou v druhé polovině 60. let navrhl architekt Mies van der Rohe. V posledních letech se zaměřila hlavně na...

Umělci a jejich loutky

Lucie Zadražilová antiques únor 2012

Fenomén loutkového divadla přitahuje řadu lidí z nejrůznějších oborů, protože možnost stvořit svůj „svět v malém“, vtisknout loutce i divadelním dekoracím vlastní rukopis je velmi lákavá. Malíři, sochaři, ale ani architekti a designéři nejsou v tomto ohledu žádnou

Uchopit neuchopitelné

Anna Pravdová knižní recenze únor 2012

Šest let po umělcově smrti, dva roky před stým výročím jeho narození a dva roky po velké retrospektivě jeho díla v prostorách Galerie hlavního města Prahy se přátelé a obdivovatelé díla Václava Boštíka dočkali zhodnocení jeho celoživotní tvorby formou monografie. Jejím...

Pražské módní salony

Petra Švecová móda únor 2012

Nechávat si šít u Podolské nebo Rosenbauma byl za první republiky pojem. Vidět jejich práci, ale i modely z dalších více než třiceti „krejčovství“ teď umožňuje výstava Pražské módní salóny 1900-1948 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu.

Návrat postmoderny?

Vendula Hnídková architektura únor 2012

„Most isms become wasms,“ napsal Charles Jencks ve studii, kterou uvedl sborník textů věnovaných postmoderně The Post-Modern Reader. A jako přední účastník a zároveň teoretik tohoto hnutí dobře věděl, co tím míní. Avšak právě postmoderna podle Jenckse dokázala této...

Díl 1. – O firemním názvu aneb Jak jsme si to neulehčili

Antonín Novák ze života architekta únor 2012

Nebyl to dobrý nápad. Zpočátku jsme ale byli nadšeni jeho nezvyklostí a originalitou. Byl výjimkou v označení ateliérů běžně odvozovaných od počátečních písmen příjmení jejich zakladatelů. A logo vytvořené z oné nic neříkající zkratky jsme si sami graficky upravili...

Cena Klubu Za starou Prahu

Karolina Jirkalová staveniště únor 2012

Ocenění Miroslava Masáka

Karolina Jirkalová staveniště únor 2012

B. K. S.

Kateřina Černá profil únor 2012

Jako by tuto zimu nebylo dost pohřbů, vydal se 12. ledna po Národní třídě další smuteční průvod. Pozůstalí, nosiči rakví i členové funebrácké dechovky měli toho mrazivého večera jediné štěstí. Cesta byla poměrně krátká – z kavárny Slavie do kavárny Louvre. Tam...

Komerční není sprosté slovo

Lucie Drdová téma únor 2012

Stručná historie galerijního systému / Soukromé komerční galerie stojí na začátku procesu etablování umělce. Galeristé se samozřejmě snaží na obchodu s uměním vydělat, jejich role v současném uměleckém provozu je však mnohem komplexnější než pouhé zprostředkování...

Máš na míň!

Dušan Brozman rozhovor únor 2012

Rozhovor s monogramistom T.D / Účtovník, klaun, alebo dvorný blázon, či zenový majster: zo všetkých týchto smerov sa môžeme priblížiť k osobnosti a dielu monogramistu T.D. Tomuto slovenskému konceptuálnemu umelcovi sa stal osudom český poetizmus a moderna. A moderna sa mu...

Epos 257

Kateřina Černá portfolio únor 2012

Pokud žijete v hlavním městě, míjíte možná denně jeho díla, aniž byste to vůbec tušili. Pro své zásahy do veřejného prostoru Epos většinou používá běžné městské reálie, jako jsou ohrady nebo roury, které snadno splynou s okolím. Umělec svá díla navíc nepodepisuje,...

Umění neklidné doby

Marcela Chmelařová výstava únor 2012

Černá slunce v Ostravě / Přesně tři roky po přelomové výstavě Sváry zření připravila ostravská Galerie výtvarného umění další pozoruhodný nadregionální projekt. Výstava Černá slunce / Odvrácená strana modernity, pojmenovaná podle jedné z nejsugestivnějších...

Cena 333 pokračuje

Kateřina Černá zprávy únor 2012

Osvobozená krajina

Kateřina Černá zprávy únor 2012

Návštěvnost výstav 2011

Karolina Jirkalová zprávy únor 2012

Kintera osobností roku

Jan Skřivánek zprávy únor 2012

Čínská polévka s příchutí umění

Emma Pecháčková depeše únor 2012

Když má v Pekingu někdo chuť na umění, není těžké ji ukojit. V Praze si potenciální návštěvník musí ujasnit priority před tím, než vyrazí na lov. Rudolfinum, DOX, Ateliér Josefa Sudka, Futura, nebo MeetFactory? Pražské galerie a výstavní prostory jsou rozesety po celém...

O krajině

Cyril Říha úhel únor 2012

„Není hory bez údolí,“ říká se. Jinak řečeno, hora je horou jen vzhledem ke svému okolí. Proto o hornatosti nemluvíme ve vztahu k jednotlivé hoře, ale k celé krajině. Míru této hornatosti pak určuje, jak rychle se mění hory v údolí, zdali strmě či pozvolna, tedy tzv....

Díl 1: Messerschmidt v Bratislave

Dušan Buran na východ ... únor 2012

Franz Xaver Messerschmidt nepatrí práve k zabudnutým barokovým sochárom. Ale – ako u každého stredoeurópskeho umelca staršieho než 200 rokov – aj jeho dielo sa v sínusoide raz teší záujmu širokej verejnosti (a obchodníkov s umením), aby sa vzápätí utiahlo do kabinetov...

Konec světa už začal

Milena Bartlová recenze únor 2012

David LaChapelle v Galerii Rudolfinum / Naprostá většina mediálního ohlasu výstavy Tak pravil LaChapelle v Rudolfinu se nedokázala vymanit z fascinace módním fotografem celebrit, ačkoli jeho komerční tvorba tu vystavena nebyla. Není to docela výstižná charakteristika provinčnosti?...

Překotné poválečné umění

Tomáš Glanc zahraniční výstava únor 2012

Neue Nationalgalerie, jedna ze šesti berlínských institucí, ve kterých Národní galerie vystavuje své sbírky, je unikátní plochá budova nedaleko Postupimského náměstí, kterou v druhé polovině 60. let navrhl architekt Mies van der Rohe. V posledních letech se zaměřila hlavně na...

Uchopit neuchopitelné

Anna Pravdová knižní recenze únor 2012

Šest let po umělcově smrti, dva roky před stým výročím jeho narození a dva roky po velké retrospektivě jeho díla v prostorách Galerie hlavního města Prahy se přátelé a obdivovatelé díla Václava Boštíka dočkali zhodnocení jeho celoživotní tvorby formou monografie. Jejím...

Pražské módní salony

Petra Švecová móda únor 2012

Nechávat si šít u Podolské nebo Rosenbauma byl za první republiky pojem. Vidět jejich práci, ale i modely z dalších více než třiceti „krejčovství“ teď umožňuje výstava Pražské módní salóny 1900-1948 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu.

Díl 1. – O firemním názvu aneb Jak jsme si to neulehčili

Antonín Novák ze života architekta únor 2012

Nebyl to dobrý nápad. Zpočátku jsme ale byli nadšeni jeho nezvyklostí a originalitou. Byl výjimkou v označení ateliérů běžně odvozovaných od počátečních písmen příjmení jejich zakladatelů. A logo vytvořené z oné nic neříkající zkratky jsme si sami graficky upravili...

B. K. S.

Kateřina Černá profil únor 2012

Jako by tuto zimu nebylo dost pohřbů, vydal se 12. ledna po Národní třídě další smuteční průvod. Pozůstalí, nosiči rakví i členové funebrácké dechovky měli toho mrazivého večera jediné štěstí. Cesta byla poměrně krátká – z kavárny Slavie do kavárny Louvre. Tam...

Máš na míň!

Dušan Brozman rozhovor únor 2012

Rozhovor s monogramistom T.D / Účtovník, klaun, alebo dvorný blázon, či zenový majster: zo všetkých týchto smerov sa môžeme priblížiť k osobnosti a dielu monogramistu T.D. Tomuto slovenskému konceptuálnemu umelcovi sa stal osudom český poetizmus a moderna. A moderna sa mu...

Umění neklidné doby

Marcela Chmelařová výstava únor 2012

Černá slunce v Ostravě / Přesně tři roky po přelomové výstavě Sváry zření připravila ostravská Galerie výtvarného umění další pozoruhodný nadregionální projekt. Výstava Černá slunce / Odvrácená strana modernity, pojmenovaná podle jedné z nejsugestivnějších...

Osvobozená krajina

Kateřina Černá zprávy únor 2012

Kintera osobností roku

Jan Skřivánek zprávy únor 2012

O krajině

Cyril Říha úhel únor 2012

„Není hory bez údolí,“ říká se. Jinak řečeno, hora je horou jen vzhledem ke svému okolí. Proto o hornatosti nemluvíme ve vztahu k jednotlivé hoře, ale k celé krajině. Míru této hornatosti pak určuje, jak rychle se mění hory v údolí, zdali strmě či pozvolna, tedy tzv....

Způsob, čas a místo

Ilona Víchová - Czakó recenze únor 2012

Dalibor Chatrný v Olomouci / Dalibor Chatrný (1925) ve své tvorbě využívá celou řadu přístupů a metod. Pracuje v početných cyklech a sledovanou problematiku vyčerpává takřka do důsledku. Ve svých výtvarných průzkumech se však neopakuje, ale původní ideu rozvádí v ...

Výstava jako esej

Ondřej Hojda recenze únor 2012

Obrazy mysli v Brně / O výstavě Obrazy mysli – Mysl v obrazech poměrně podrobně psala Marcela Chmelařová v čísle 11–12 / 2011. Shrnula koncepci a pozadí výstavy a představila její drážďanskou verzi, která proběhla na podzim v Deutsches Hygiene-Museum. Nejprve se proto...

Lekce 36. -- Ohlodaná kost

Ondřej Chrobák manuál únor 2012

Základní poučka vojenské strategie zní: pozici, kterou nelze perspektivně bránit před útokem protivníka, je lepší vyklidit. Před krveprolitím v předem prohrané bitvě doporučují zkušení vojevůdci ústup a změnu taktiky. Čelní střet s nesouměřitelně silným soupeřem není...

Umělci a jejich loutky

Lucie Zadražilová antiques únor 2012

Fenomén loutkového divadla přitahuje řadu lidí z nejrůznějších oborů, protože možnost stvořit svůj „svět v malém“, vtisknout loutce i divadelním dekoracím vlastní rukopis je velmi lákavá. Malíři, sochaři, ale ani architekti a designéři nejsou v tomto ohledu žádnou

Návrat postmoderny?

Vendula Hnídková architektura únor 2012

„Most isms become wasms,“ napsal Charles Jencks ve studii, kterou uvedl sborník textů věnovaných postmoderně The Post-Modern Reader. A jako přední účastník a zároveň teoretik tohoto hnutí dobře věděl, co tím míní. Avšak právě postmoderna podle Jenckse dokázala této...

Cena Klubu Za starou Prahu

Karolina Jirkalová staveniště únor 2012

Ocenění Miroslava Masáka

Karolina Jirkalová staveniště únor 2012

Komerční není sprosté slovo

Lucie Drdová téma únor 2012

Stručná historie galerijního systému / Soukromé komerční galerie stojí na začátku procesu etablování umělce. Galeristé se samozřejmě snaží na obchodu s uměním vydělat, jejich role v současném uměleckém provozu je však mnohem komplexnější než pouhé zprostředkování...

Epos 257

Kateřina Černá portfolio únor 2012

Pokud žijete v hlavním městě, míjíte možná denně jeho díla, aniž byste to vůbec tušili. Pro své zásahy do veřejného prostoru Epos většinou používá běžné městské reálie, jako jsou ohrady nebo roury, které snadno splynou s okolím. Umělec svá díla navíc nepodepisuje,...

Cena 333 pokračuje

Kateřina Černá zprávy únor 2012

Návštěvnost výstav 2011

Karolina Jirkalová zprávy únor 2012

Čínská polévka s příchutí umění

Emma Pecháčková depeše únor 2012

Když má v Pekingu někdo chuť na umění, není těžké ji ukojit. V Praze si potenciální návštěvník musí ujasnit priority před tím, než vyrazí na lov. Rudolfinum, DOX, Ateliér Josefa Sudka, Futura, nebo MeetFactory? Pražské galerie a výstavní prostory jsou rozesety po celém...

Díl 1: Messerschmidt v Bratislave

Dušan Buran na východ ... únor 2012

Franz Xaver Messerschmidt nepatrí práve k zabudnutým barokovým sochárom. Ale – ako u každého stredoeurópskeho umelca staršieho než 200 rokov – aj jeho dielo sa v sínusoide raz teší záujmu širokej verejnosti (a obchodníkov s umením), aby sa vzápätí utiahlo do kabinetov...

Výstava jako esej

Ondřej Hojda recenze únor 2012

Obrazy mysli v Brně / O výstavě Obrazy mysli – Mysl v obrazech poměrně podrobně psala Marcela Chmelařová v čísle 11–12 / 2011. Shrnula koncepci a pozadí výstavy a představila její drážďanskou verzi, která proběhla na podzim v Deutsches Hygiene-Museum. Nejprve se proto...

Překotné poválečné umění

Tomáš Glanc zahraniční výstava únor 2012

Neue Nationalgalerie, jedna ze šesti berlínských institucí, ve kterých Národní galerie vystavuje své sbírky, je unikátní plochá budova nedaleko Postupimského náměstí, kterou v druhé polovině 60. let navrhl architekt Mies van der Rohe. V posledních letech se zaměřila hlavně na...

Díl 1. – O firemním názvu aneb Jak jsme si to neulehčili

Antonín Novák ze života architekta únor 2012

Nebyl to dobrý nápad. Zpočátku jsme ale byli nadšeni jeho nezvyklostí a originalitou. Byl výjimkou v označení ateliérů běžně odvozovaných od počátečních písmen příjmení jejich zakladatelů. A logo vytvořené z oné nic neříkající zkratky jsme si sami graficky upravili...

Ocenění Miroslava Masáka

Karolina Jirkalová staveniště únor 2012

Máš na míň!

Dušan Brozman rozhovor únor 2012

Rozhovor s monogramistom T.D / Účtovník, klaun, alebo dvorný blázon, či zenový majster: zo všetkých týchto smerov sa môžeme priblížiť k osobnosti a dielu monogramistu T.D. Tomuto slovenskému konceptuálnemu umelcovi sa stal osudom český poetizmus a moderna. A moderna sa mu...

Cena 333 pokračuje

Kateřina Černá zprávy únor 2012

Kintera osobností roku

Jan Skřivánek zprávy únor 2012

Způsob, čas a místo

Ilona Víchová - Czakó recenze únor 2012

Dalibor Chatrný v Olomouci / Dalibor Chatrný (1925) ve své tvorbě využívá celou řadu přístupů a metod. Pracuje v početných cyklech a sledovanou problematiku vyčerpává takřka do důsledku. Ve svých výtvarných průzkumech se však neopakuje, ale původní ideu rozvádí v ...

Umělci a jejich loutky

Lucie Zadražilová antiques únor 2012

Fenomén loutkového divadla přitahuje řadu lidí z nejrůznějších oborů, protože možnost stvořit svůj „svět v malém“, vtisknout loutce i divadelním dekoracím vlastní rukopis je velmi lákavá. Malíři, sochaři, ale ani architekti a designéři nejsou v tomto ohledu žádnou

Pražské módní salony

Petra Švecová móda únor 2012

Nechávat si šít u Podolské nebo Rosenbauma byl za první republiky pojem. Vidět jejich práci, ale i modely z dalších více než třiceti „krejčovství“ teď umožňuje výstava Pražské módní salóny 1900-1948 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu.

Cena Klubu Za starou Prahu

Karolina Jirkalová staveniště únor 2012

B. K. S.

Kateřina Černá profil únor 2012

Jako by tuto zimu nebylo dost pohřbů, vydal se 12. ledna po Národní třídě další smuteční průvod. Pozůstalí, nosiči rakví i členové funebrácké dechovky měli toho mrazivého večera jediné štěstí. Cesta byla poměrně krátká – z kavárny Slavie do kavárny Louvre. Tam...

Epos 257

Kateřina Černá portfolio únor 2012

Pokud žijete v hlavním městě, míjíte možná denně jeho díla, aniž byste to vůbec tušili. Pro své zásahy do veřejného prostoru Epos většinou používá běžné městské reálie, jako jsou ohrady nebo roury, které snadno splynou s okolím. Umělec svá díla navíc nepodepisuje,...

Osvobozená krajina

Kateřina Černá zprávy únor 2012

Čínská polévka s příchutí umění

Emma Pecháčková depeše únor 2012

Když má v Pekingu někdo chuť na umění, není těžké ji ukojit. V Praze si potenciální návštěvník musí ujasnit priority před tím, než vyrazí na lov. Rudolfinum, DOX, Ateliér Josefa Sudka, Futura, nebo MeetFactory? Pražské galerie a výstavní prostory jsou rozesety po celém...

Konec světa už začal

Milena Bartlová recenze únor 2012

David LaChapelle v Galerii Rudolfinum / Naprostá většina mediálního ohlasu výstavy Tak pravil LaChapelle v Rudolfinu se nedokázala vymanit z fascinace módním fotografem celebrit, ačkoli jeho komerční tvorba tu vystavena nebyla. Není to docela výstižná charakteristika provinčnosti?...

Lekce 36. -- Ohlodaná kost

Ondřej Chrobák manuál únor 2012

Základní poučka vojenské strategie zní: pozici, kterou nelze perspektivně bránit před útokem protivníka, je lepší vyklidit. Před krveprolitím v předem prohrané bitvě doporučují zkušení vojevůdci ústup a změnu taktiky. Čelní střet s nesouměřitelně silným soupeřem není...

Uchopit neuchopitelné

Anna Pravdová knižní recenze únor 2012

Šest let po umělcově smrti, dva roky před stým výročím jeho narození a dva roky po velké retrospektivě jeho díla v prostorách Galerie hlavního města Prahy se přátelé a obdivovatelé díla Václava Boštíka dočkali zhodnocení jeho celoživotní tvorby formou monografie. Jejím...

Návrat postmoderny?

Vendula Hnídková architektura únor 2012

„Most isms become wasms,“ napsal Charles Jencks ve studii, kterou uvedl sborník textů věnovaných postmoderně The Post-Modern Reader. A jako přední účastník a zároveň teoretik tohoto hnutí dobře věděl, co tím míní. Avšak právě postmoderna podle Jenckse dokázala této...

Komerční není sprosté slovo

Lucie Drdová téma únor 2012

Stručná historie galerijního systému / Soukromé komerční galerie stojí na začátku procesu etablování umělce. Galeristé se samozřejmě snaží na obchodu s uměním vydělat, jejich role v současném uměleckém provozu je však mnohem komplexnější než pouhé zprostředkování...

Umění neklidné doby

Marcela Chmelařová výstava únor 2012

Černá slunce v Ostravě / Přesně tři roky po přelomové výstavě Sváry zření připravila ostravská Galerie výtvarného umění další pozoruhodný nadregionální projekt. Výstava Černá slunce / Odvrácená strana modernity, pojmenovaná podle jedné z nejsugestivnějších...

Návštěvnost výstav 2011

Karolina Jirkalová zprávy únor 2012

O krajině

Cyril Říha úhel únor 2012

„Není hory bez údolí,“ říká se. Jinak řečeno, hora je horou jen vzhledem ke svému okolí. Proto o hornatosti nemluvíme ve vztahu k jednotlivé hoře, ale k celé krajině. Míru této hornatosti pak určuje, jak rychle se mění hory v údolí, zdali strmě či pozvolna, tedy tzv....

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné