6. díl - Akné po jedenácti letech

Richard Adam pohledem sběratele říjen 2017

Je to ne deset, je to už jedenáct let. Petr Nedoma, šéf Galerie Rudolfinum, tehdy za mnou přijel do Brna, do nově otevřené Wannieck Gallery, a nabídl výstavu. Vládlo ubíjející horko, letní prázdniny byly v plném proudu a já se zeptal, kdy by se měla ta výstava konat. Za rok?...

Jonáš Strouhal

Anežka Bartlová portfolio říjen 2017

Letos v červnu zakončil studium na pražské UMPRUM v ateliéru Supermédií diplomovou prací pod lehce zapamatovatelným názvem Dr. Mozek. Rozpracoval v ní téma, které zkoumá už dlouho: Proč považovat lidský mozek za něco výjimečného?

Budu potřebovat ještě jeden život

Jiří Ptáček rozhovor říjen 2017

Rozhovor s Pavlem Baňkou / S fotografem Pavlem Baňkou jsme při příležitosti jeho výstavy v pražském Domě fotografie mluvili o svobodě amatéra a pastích profesionalizace, o tom, co ho naučila Amerika, a také o potřebě sdílení, kterou považuje za hnací motor od svých prvních...

Značkové muzeum?

Lukáš Pilka téma říjen 2017

Úsvit a soumrak muzejního brandingu / Na první pohled nebyly vidět žádné zásadnější změny. Nově zrekonstruované průčelí se v květnu roku 1964 významněji nelišilo od podoby, kterou mělo před ničivým požárem. Plochá uliční fasáda, její hladká omítka, skleněná...

Licenční nesouhlas

Vojtěch Märc profil říjen 2017

Uskupení Metahaven vzniklo v Amsterdamu v roce 2007, kdy se pod touto značkou sešli grafičtí designéři Daniel van der Velden a Vinca Kruk. Po deseti letech činnosti, během nichž získali takřka kultovní status spojený se specifickou obrazotvorností a specifickým obrazem světa, se...

Mezi nemocnicí a klášterem

Karolina Jirkalová architektura říjen 2017

Máloco se v architektuře mění tak pomalu jako soubor typologických druhů. Ano, jednotlivé typy procházejí více či méně bouřlivým vývojem, ale stále potřebujeme obytné domy, školy, nemocnice, továrny, kanceláře, obchody, divadla i hřbitovy. Vznik či zánik celého...

Liturgická flabella

Ludmila Kotorová antiques říjen 2017

Vějíře používané již od starověku rozlišujeme především podle účelu použití. Rozdělují se na dva základní typy – pevné a skládací. Zcela specifické jsou pevné vějíře používané západní i východní církví při liturgii, a to již od raného středověku. Flabellum...

Odkaz ruského kosmismu a umění smrti

Václav Magid zahraničí říjen 2017

„Nesmrtelnost pro všechny“, „vzkříšení mrtvých“ a expanze do vesmíru. To jsou tři hlavní cíle, na něž je dnes obvykle redukován odkaz nejednotného konglomerátu idejí známého jako ruský kosmismus. Jsou také zdůrazňovány v materiálech k výstavě Umění beze smrti....

Sochy prázdnoty

Martina Freitagová zahraničí říjen 2017

Při představování Rachel Whiteread, jejíž retrospektivu až do ledna hostí Tate Britain, nelze začít jinak než návratem o bezmála čtvrtstoletí. Na podzim 1993 vytvořila tehdy třicetiletá umělkyně svůj nejznámější projekt s jednoduchým názvem House, betonový odlitek...

92. lekce - Hovory s mecenášem

Ondřej Chrobák manuál říjen 2017

Moc pozdě na to jít spát, brzo a moc brzo na to jít na snídani. Popelníky dostaly amnestii. Sčítání lidu v barovém lobby hotelu Dalibor v Litomyšli by dopadlo následovně: barmanka, dvě holky od Skrepla, spící Krištof Kintera, já a ten, co za nás platí.

Řekni, kde ti Němci jsou

Tomáš Klička recenze říjen 2017

Metznerbund v Oblastní galerii Liberec / Důležitou linií výstavní dramaturgie liberecké oblastní galerie je už pravidelně téma českých Němců. V rychlém tempu přibližně roční periodicity tu historici umění Anna a Ivo Habánovi splétají dějiny německočeského moderního...

Rozum a cit

Anežka Bartlová recenze říjen 2017

Empire of the Senseless v MeetFactory / Cestou z MeetFactory jsem si vzpomněla na vystoupení charismatického chameleona současné postklubové scény Yvese Tumora na letošním festivalu Creepy Teepee. Z rudé mlhy a cigaretového dýmu vystupoval jen obrys vysokého, do půl těla svlečeného...

Vrstva

Radek Wohlmuth recenze říjen 2017

Julius Reichel na Zdi v Továrně / Přestože facebooková stránka události tvrdí, že Zeď v Továrně není žádná Zeď nářků, ale místo, kde se každý měsíc představí jiný umělec, když se nad tím člověk trochu zamyslí, nemusí mít pocit, že by se obojí muselo nutně...

Galerie hlavního města Prahy

Lukáš Pilka vizuál říjen 2017

Když letos na jaře vyhlašovala Galerie hlavního města Prahy soutěž na svůj vizuální styl, kdekdo zavzpomínal na zpackané výběrové řízení, jímž se nedávno proslavila jiná umělecká instituce. Proto znělo povzbudivě, že GHMP přizvala ke spolupráci organizaci Czechdesign,...

Bilbord to už nezakryje

Jana Németh na východ od raja říjen 2017

Nedávno som dostala tip na článok. Ilustrátor a maliar Miloš Kopták nás posielal do Starej Turej, malého mesta na Myjave. Napísal len krátko: Mal som pocit, že som sa tam stretol s ľuďmi z iného storočia, z inej krajiny. Ostal som v pomykove, keď som uvidel, čo urobili.

Obsah čísla

říjen 2017

15. díl - Potíže s retrospektivou

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2017

V doprovodném textu ke (skvělé) výstavě Ztráta času v Galerii Kurzor pražského Centra pro současné umění píše Václav Magid nejen o ztrátě budoucnosti, ale také o „absenci smyslu pro dějiny, kdy se z minulosti stává skladiště vyprázdněných forem“. Taková diagnóza mne...

Případ Rukopisy

Markéta Dlábková dílo měsíce říjen 2017

Před dvěma sty lety, 16. září 1817, objevil mladý básník, jazykovědec a literární vědec Václav Hanka spolu s kaplanem Pankrácem Borčem ve věžní kobce kostela sv. Jana Křtitele ve Dvoře Králové rukopis básní údajně ze 13. století. Další rukopis, nalezený prý na zámku...

Nová ředitelka Národního muzea

Anežka Bartlová zprávy říjen 2017

Cetinje – Na začátku srpna byla do funkce ředitelky Národního muzea Černé Hory jmenována Vjera Borozan, ředitelka on-line platformy Artyčok.tv a pedagožka pražské AVU. 

Eike Schmidt: Přes Florencii do Vídně

Josef Ledvina zprávy říjen 2017

Řím/Florencie/Vídeň – Ředitel Galerie Uffizi Eike Schmidt ve své funkci v polovině roku 2019 skončí a přesune se do Vídně, kde povede Kunsthistorisches Museum. První zářijový den to oznámil na tiskové konferenci rakouský ministr kultury Thomas Drozda. Němec Schmidt se dostal do...

Církevní restituce z NG pokračují

Jan Skřivánek zprávy říjen 2017

Praha – Národní galerie hledá cestu k mimosoudní dohodě s řádem Milosrdných bratří ve věci restituce čtyř obrazů vlámských a italských mistrů ze 17. století. Právní zástupci obou stran se na tom dohodli poté, co soudkyně vyjádřila předběžný názor, že řád prokázal...

Kateřina Šedá Architektkou roku

Anežka Bartlová zprávy říjen 2017

Praha – Čestný titul Architekt roku byl v polovině září udělen trochu nečekaně umělkyni Kateřině Šedé. Porota ocenila její práci s veřejným prostorem. „Kateřina se zabývá vztahy mezi lidmi a to je to, z čeho architektura vyrůstá. Je to nesmírně důležitá činnost a...

6. díl - Akné po jedenácti letech

Richard Adam pohledem sběratele říjen 2017

Je to ne deset, je to už jedenáct let. Petr Nedoma, šéf Galerie Rudolfinum, tehdy za mnou přijel do Brna, do nově otevřené Wannieck Gallery, a nabídl výstavu. Vládlo ubíjející horko, letní prázdniny byly v plném proudu a já se zeptal, kdy by se měla ta výstava konat. Za rok?...

Budu potřebovat ještě jeden život

Jiří Ptáček rozhovor říjen 2017

Rozhovor s Pavlem Baňkou / S fotografem Pavlem Baňkou jsme při příležitosti jeho výstavy v pražském Domě fotografie mluvili o svobodě amatéra a pastích profesionalizace, o tom, co ho naučila Amerika, a také o potřebě sdílení, kterou považuje za hnací motor od svých prvních...

Mezi nemocnicí a klášterem

Karolina Jirkalová architektura říjen 2017

Máloco se v architektuře mění tak pomalu jako soubor typologických druhů. Ano, jednotlivé typy procházejí více či méně bouřlivým vývojem, ale stále potřebujeme obytné domy, školy, nemocnice, továrny, kanceláře, obchody, divadla i hřbitovy. Vznik či zánik celého...

Odkaz ruského kosmismu a umění smrti

Václav Magid zahraničí říjen 2017

„Nesmrtelnost pro všechny“, „vzkříšení mrtvých“ a expanze do vesmíru. To jsou tři hlavní cíle, na něž je dnes obvykle redukován odkaz nejednotného konglomerátu idejí známého jako ruský kosmismus. Jsou také zdůrazňovány v materiálech k výstavě Umění beze smrti....

Sochy prázdnoty

Martina Freitagová zahraničí říjen 2017

Při představování Rachel Whiteread, jejíž retrospektivu až do ledna hostí Tate Britain, nelze začít jinak než návratem o bezmála čtvrtstoletí. Na podzim 1993 vytvořila tehdy třicetiletá umělkyně svůj nejznámější projekt s jednoduchým názvem House, betonový odlitek...

Řekni, kde ti Němci jsou

Tomáš Klička recenze říjen 2017

Metznerbund v Oblastní galerii Liberec / Důležitou linií výstavní dramaturgie liberecké oblastní galerie je už pravidelně téma českých Němců. V rychlém tempu přibližně roční periodicity tu historici umění Anna a Ivo Habánovi splétají dějiny německočeského moderního...

Vrstva

Radek Wohlmuth recenze říjen 2017

Julius Reichel na Zdi v Továrně / Přestože facebooková stránka události tvrdí, že Zeď v Továrně není žádná Zeď nářků, ale místo, kde se každý měsíc představí jiný umělec, když se nad tím člověk trochu zamyslí, nemusí mít pocit, že by se obojí muselo nutně...

Bilbord to už nezakryje

Jana Németh na východ od raja říjen 2017

Nedávno som dostala tip na článok. Ilustrátor a maliar Miloš Kopták nás posielal do Starej Turej, malého mesta na Myjave. Napísal len krátko: Mal som pocit, že som sa tam stretol s ľuďmi z iného storočia, z inej krajiny. Ostal som v pomykove, keď som uvidel, čo urobili.

15. díl - Potíže s retrospektivou

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2017

V doprovodném textu ke (skvělé) výstavě Ztráta času v Galerii Kurzor pražského Centra pro současné umění píše Václav Magid nejen o ztrátě budoucnosti, ale také o „absenci smyslu pro dějiny, kdy se z minulosti stává skladiště vyprázdněných forem“. Taková diagnóza mne...

Nová ředitelka Národního muzea

Anežka Bartlová zprávy říjen 2017

Cetinje – Na začátku srpna byla do funkce ředitelky Národního muzea Černé Hory jmenována Vjera Borozan, ředitelka on-line platformy Artyčok.tv a pedagožka pražské AVU. 

Církevní restituce z NG pokračují

Jan Skřivánek zprávy říjen 2017

Praha – Národní galerie hledá cestu k mimosoudní dohodě s řádem Milosrdných bratří ve věci restituce čtyř obrazů vlámských a italských mistrů ze 17. století. Právní zástupci obou stran se na tom dohodli poté, co soudkyně vyjádřila předběžný názor, že řád prokázal...

Jonáš Strouhal

Anežka Bartlová portfolio říjen 2017

Letos v červnu zakončil studium na pražské UMPRUM v ateliéru Supermédií diplomovou prací pod lehce zapamatovatelným názvem Dr. Mozek. Rozpracoval v ní téma, které zkoumá už dlouho: Proč považovat lidský mozek za něco výjimečného?

Značkové muzeum?

Lukáš Pilka téma říjen 2017

Úsvit a soumrak muzejního brandingu / Na první pohled nebyly vidět žádné zásadnější změny. Nově zrekonstruované průčelí se v květnu roku 1964 významněji nelišilo od podoby, kterou mělo před ničivým požárem. Plochá uliční fasáda, její hladká omítka, skleněná...

Licenční nesouhlas

Vojtěch Märc profil říjen 2017

Uskupení Metahaven vzniklo v Amsterdamu v roce 2007, kdy se pod touto značkou sešli grafičtí designéři Daniel van der Velden a Vinca Kruk. Po deseti letech činnosti, během nichž získali takřka kultovní status spojený se specifickou obrazotvorností a specifickým obrazem světa, se...

Liturgická flabella

Ludmila Kotorová antiques říjen 2017

Vějíře používané již od starověku rozlišujeme především podle účelu použití. Rozdělují se na dva základní typy – pevné a skládací. Zcela specifické jsou pevné vějíře používané západní i východní církví při liturgii, a to již od raného středověku. Flabellum...

92. lekce - Hovory s mecenášem

Ondřej Chrobák manuál říjen 2017

Moc pozdě na to jít spát, brzo a moc brzo na to jít na snídani. Popelníky dostaly amnestii. Sčítání lidu v barovém lobby hotelu Dalibor v Litomyšli by dopadlo následovně: barmanka, dvě holky od Skrepla, spící Krištof Kintera, já a ten, co za nás platí.

Rozum a cit

Anežka Bartlová recenze říjen 2017

Empire of the Senseless v MeetFactory / Cestou z MeetFactory jsem si vzpomněla na vystoupení charismatického chameleona současné postklubové scény Yvese Tumora na letošním festivalu Creepy Teepee. Z rudé mlhy a cigaretového dýmu vystupoval jen obrys vysokého, do půl těla svlečeného...

Galerie hlavního města Prahy

Lukáš Pilka vizuál říjen 2017

Když letos na jaře vyhlašovala Galerie hlavního města Prahy soutěž na svůj vizuální styl, kdekdo zavzpomínal na zpackané výběrové řízení, jímž se nedávno proslavila jiná umělecká instituce. Proto znělo povzbudivě, že GHMP přizvala ke spolupráci organizaci Czechdesign,...

Obsah čísla

říjen 2017

Případ Rukopisy

Markéta Dlábková dílo měsíce říjen 2017

Před dvěma sty lety, 16. září 1817, objevil mladý básník, jazykovědec a literární vědec Václav Hanka spolu s kaplanem Pankrácem Borčem ve věžní kobce kostela sv. Jana Křtitele ve Dvoře Králové rukopis básní údajně ze 13. století. Další rukopis, nalezený prý na zámku...

Eike Schmidt: Přes Florencii do Vídně

Josef Ledvina zprávy říjen 2017

Řím/Florencie/Vídeň – Ředitel Galerie Uffizi Eike Schmidt ve své funkci v polovině roku 2019 skončí a přesune se do Vídně, kde povede Kunsthistorisches Museum. První zářijový den to oznámil na tiskové konferenci rakouský ministr kultury Thomas Drozda. Němec Schmidt se dostal do...

Kateřina Šedá Architektkou roku

Anežka Bartlová zprávy říjen 2017

Praha – Čestný titul Architekt roku byl v polovině září udělen trochu nečekaně umělkyni Kateřině Šedé. Porota ocenila její práci s veřejným prostorem. „Kateřina se zabývá vztahy mezi lidmi a to je to, z čeho architektura vyrůstá. Je to nesmírně důležitá činnost a...

6. díl - Akné po jedenácti letech

Richard Adam pohledem sběratele říjen 2017

Je to ne deset, je to už jedenáct let. Petr Nedoma, šéf Galerie Rudolfinum, tehdy za mnou přijel do Brna, do nově otevřené Wannieck Gallery, a nabídl výstavu. Vládlo ubíjející horko, letní prázdniny byly v plném proudu a já se zeptal, kdy by se měla ta výstava konat. Za rok?...

Značkové muzeum?

Lukáš Pilka téma říjen 2017

Úsvit a soumrak muzejního brandingu / Na první pohled nebyly vidět žádné zásadnější změny. Nově zrekonstruované průčelí se v květnu roku 1964 významněji nelišilo od podoby, kterou mělo před ničivým požárem. Plochá uliční fasáda, její hladká omítka, skleněná...

Mezi nemocnicí a klášterem

Karolina Jirkalová architektura říjen 2017

Máloco se v architektuře mění tak pomalu jako soubor typologických druhů. Ano, jednotlivé typy procházejí více či méně bouřlivým vývojem, ale stále potřebujeme obytné domy, školy, nemocnice, továrny, kanceláře, obchody, divadla i hřbitovy. Vznik či zánik celého...

Řekni, kde ti Němci jsou

Tomáš Klička recenze říjen 2017

Metznerbund v Oblastní galerii Liberec / Důležitou linií výstavní dramaturgie liberecké oblastní galerie je už pravidelně téma českých Němců. V rychlém tempu přibližně roční periodicity tu historici umění Anna a Ivo Habánovi splétají dějiny německočeského moderního...

Galerie hlavního města Prahy

Lukáš Pilka vizuál říjen 2017

Když letos na jaře vyhlašovala Galerie hlavního města Prahy soutěž na svůj vizuální styl, kdekdo zavzpomínal na zpackané výběrové řízení, jímž se nedávno proslavila jiná umělecká instituce. Proto znělo povzbudivě, že GHMP přizvala ke spolupráci organizaci Czechdesign,...

15. díl - Potíže s retrospektivou

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2017

V doprovodném textu ke (skvělé) výstavě Ztráta času v Galerii Kurzor pražského Centra pro současné umění píše Václav Magid nejen o ztrátě budoucnosti, ale také o „absenci smyslu pro dějiny, kdy se z minulosti stává skladiště vyprázdněných forem“. Taková diagnóza mne...

Eike Schmidt: Přes Florencii do Vídně

Josef Ledvina zprávy říjen 2017

Řím/Florencie/Vídeň – Ředitel Galerie Uffizi Eike Schmidt ve své funkci v polovině roku 2019 skončí a přesune se do Vídně, kde povede Kunsthistorisches Museum. První zářijový den to oznámil na tiskové konferenci rakouský ministr kultury Thomas Drozda. Němec Schmidt se dostal do...

Jonáš Strouhal

Anežka Bartlová portfolio říjen 2017

Letos v červnu zakončil studium na pražské UMPRUM v ateliéru Supermédií diplomovou prací pod lehce zapamatovatelným názvem Dr. Mozek. Rozpracoval v ní téma, které zkoumá už dlouho: Proč považovat lidský mozek za něco výjimečného?

Liturgická flabella

Ludmila Kotorová antiques říjen 2017

Vějíře používané již od starověku rozlišujeme především podle účelu použití. Rozdělují se na dva základní typy – pevné a skládací. Zcela specifické jsou pevné vějíře používané západní i východní církví při liturgii, a to již od raného středověku. Flabellum...

Sochy prázdnoty

Martina Freitagová zahraničí říjen 2017

Při představování Rachel Whiteread, jejíž retrospektivu až do ledna hostí Tate Britain, nelze začít jinak než návratem o bezmála čtvrtstoletí. Na podzim 1993 vytvořila tehdy třicetiletá umělkyně svůj nejznámější projekt s jednoduchým názvem House, betonový odlitek...

Rozum a cit

Anežka Bartlová recenze říjen 2017

Empire of the Senseless v MeetFactory / Cestou z MeetFactory jsem si vzpomněla na vystoupení charismatického chameleona současné postklubové scény Yvese Tumora na letošním festivalu Creepy Teepee. Z rudé mlhy a cigaretového dýmu vystupoval jen obrys vysokého, do půl těla svlečeného...

Bilbord to už nezakryje

Jana Németh na východ od raja říjen 2017

Nedávno som dostala tip na článok. Ilustrátor a maliar Miloš Kopták nás posielal do Starej Turej, malého mesta na Myjave. Napísal len krátko: Mal som pocit, že som sa tam stretol s ľuďmi z iného storočia, z inej krajiny. Ostal som v pomykove, keď som uvidel, čo urobili.

Případ Rukopisy

Markéta Dlábková dílo měsíce říjen 2017

Před dvěma sty lety, 16. září 1817, objevil mladý básník, jazykovědec a literární vědec Václav Hanka spolu s kaplanem Pankrácem Borčem ve věžní kobce kostela sv. Jana Křtitele ve Dvoře Králové rukopis básní údajně ze 13. století. Další rukopis, nalezený prý na zámku...

Církevní restituce z NG pokračují

Jan Skřivánek zprávy říjen 2017

Praha – Národní galerie hledá cestu k mimosoudní dohodě s řádem Milosrdných bratří ve věci restituce čtyř obrazů vlámských a italských mistrů ze 17. století. Právní zástupci obou stran se na tom dohodli poté, co soudkyně vyjádřila předběžný názor, že řád prokázal...

Budu potřebovat ještě jeden život

Jiří Ptáček rozhovor říjen 2017

Rozhovor s Pavlem Baňkou / S fotografem Pavlem Baňkou jsme při příležitosti jeho výstavy v pražském Domě fotografie mluvili o svobodě amatéra a pastích profesionalizace, o tom, co ho naučila Amerika, a také o potřebě sdílení, kterou považuje za hnací motor od svých prvních...

Licenční nesouhlas

Vojtěch Märc profil říjen 2017

Uskupení Metahaven vzniklo v Amsterdamu v roce 2007, kdy se pod touto značkou sešli grafičtí designéři Daniel van der Velden a Vinca Kruk. Po deseti letech činnosti, během nichž získali takřka kultovní status spojený se specifickou obrazotvorností a specifickým obrazem světa, se...

Odkaz ruského kosmismu a umění smrti

Václav Magid zahraničí říjen 2017

„Nesmrtelnost pro všechny“, „vzkříšení mrtvých“ a expanze do vesmíru. To jsou tři hlavní cíle, na něž je dnes obvykle redukován odkaz nejednotného konglomerátu idejí známého jako ruský kosmismus. Jsou také zdůrazňovány v materiálech k výstavě Umění beze smrti....

92. lekce - Hovory s mecenášem

Ondřej Chrobák manuál říjen 2017

Moc pozdě na to jít spát, brzo a moc brzo na to jít na snídani. Popelníky dostaly amnestii. Sčítání lidu v barovém lobby hotelu Dalibor v Litomyšli by dopadlo následovně: barmanka, dvě holky od Skrepla, spící Krištof Kintera, já a ten, co za nás platí.

Vrstva

Radek Wohlmuth recenze říjen 2017

Julius Reichel na Zdi v Továrně / Přestože facebooková stránka události tvrdí, že Zeď v Továrně není žádná Zeď nářků, ale místo, kde se každý měsíc představí jiný umělec, když se nad tím člověk trochu zamyslí, nemusí mít pocit, že by se obojí muselo nutně...

Obsah čísla

říjen 2017

Nová ředitelka Národního muzea

Anežka Bartlová zprávy říjen 2017

Cetinje – Na začátku srpna byla do funkce ředitelky Národního muzea Černé Hory jmenována Vjera Borozan, ředitelka on-line platformy Artyčok.tv a pedagožka pražské AVU. 

Kateřina Šedá Architektkou roku

Anežka Bartlová zprávy říjen 2017

Praha – Čestný titul Architekt roku byl v polovině září udělen trochu nečekaně umělkyni Kateřině Šedé. Porota ocenila její práci s veřejným prostorem. „Kateřina se zabývá vztahy mezi lidmi a to je to, z čeho architektura vyrůstá. Je to nesmírně důležitá činnost a...

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné