AVU našla nové tváře
Anežka Bartlová zprávy červenec 2018
Praha – Vysoké umělecké vzdělávání se stalo v posledních letech znovu diskutovaným tématem. A to jak na teoretické úrovni – zda by měla akademie umění učit umění, nebo je důležitější učit přemýšlet o současném světě a konkrétním dovednostem se věnovat spíše až v druhém plánu –, tak v rovině praktické, kde je nejvíce diskutována otázka, jaký profil mají mít absolventi a jak je naučit ony „soft skills“: prezentování se na internetu, základy marketingu a finanční gramotnosti, včetně schopnosti vyplnit žádost o grant. Zároveň s tím pak procházejí kritikou i vedoucí ateliérů, respektive rektoři škol, za malé zastoupení žen ve vedoucích pozicích. Předloni pak proběhlo i uměleckou scénou video skupiny Čtvrtá vlna, které bylo založené na výpovědích (především) studentek o projevech sexismu a zneužívání moci právě na vysokých uměleckých školách. Obměna na pozicích vedoucích ateliérů se od té doby stala jakousi mantrou, jež se na Akademii výtvarných umění v květnu a červnu letošního roku přiblížila k naplnění. Mezi vedoucí nebyla přijata žádná žena (do konkurzu se hlásily tři), aktuálně jsou v čele některého z ateliérů ženy tři (Anna Daučíková, Milena Dopitová a Pavla Sceranková), z minulosti přidejme k celkovému číslu ještě Jitkou Svobodovou, jež vedla mezi lety 1990–2011 Ateliér kresby.
V únorových volbách znovuzvolený rektor AVU Tomáš Vaněk měl před sebou šanci na změnu, když letos na jaře vypsal výběrová řízení na vedoucí celkem osmi ateliérů. Na základě výběrových řízení s prezentací pak čtyři z dosavadních vedoucích ve funkcích potvrdil: Jiří Petrbok obhájil post vedoucího Ateliéru kresby, vyměnil však asistenta, kurátora Petra Vaňouse, za malíře Martina Gerboce. Lukáš Rittstein s asistentem Michalem Cimalou pokračují ve vedení ateliéru Sochařství I. Dále obhájili pozice vedoucí Ateliéru přípravného studia – Tomáš Vejvodovský s asistenty Markétou Jarošovou Urbanovou, Monikou Havlíčkovou a Janem Stossem. Zde se studenti prvního ročníku seznamují se základními technikami a cvičí kresbu a modelování. Svou pozici v roli vedoucího ateliéru obhájil též sám Tomáš Vaněk s asistenty Jiřím Skálou a Jiřím Kovandou, což vzhledem k tomu, že se nepřihlásil žádný vyzyvatel, nebylo příliš překvapivé. V ostatních zmíněných ateliérových výběrových řízení se vždy našel jeden či více protikandidátů.
Nové tváře uvítá AVU do ateliéru Restaurování děl sochařských – Petra Siegla, který po 28 letech ve vedoucí pozici jediného restaurátorského ateliéru u nás odchází do důchodu, vystřídá jeho žák Jan Kracík s asistenty Ondřejem Šimkem, Ondřejem Sklenářem, Jiřinou Přikrylovou a Evou Míčkovou.
Výraznější změny proběhly ve dvou malířských ateliérech, kde Michaela Rittsteina po 17 letech nahradil v Ateliéru malířství III Josef Bolf jako vedoucí a Jakub Hošek s Nik Timkovou jako asistenti. V Ateliéru malířství IV pak Martina Mainera a Samuela Pauča nahradil (po standardních 6 letech) tandem Marka Meduny, který v loňském roce skončil jako asistent Jiřího Černického na UMPRUM, s Petrem Dubem jako asistentem.
S největším napětím byla očekávána změna v Ateliéru architektonické tvorby, kterou již 28 let vedl Emil Přikryl. Legendu Školky Sialu i Školy architektury AVU nahradil ve vedoucí pozici (zatím bez asistenta) Miroslav Šik, profesor architektury na švýcarské ETH.
![baptiste charneaux (1).jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3/1343_37b7547b4e50ec6e117ab6d0a19cf1e4_small.jpg)
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
![Isabelajasper-1.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3800/2018_0bcbf718c655f5ed103cffdec41f5a8d_small.jpg)
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
![skupina.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3736/1824_604aeac3161af5da2f0188ed4eb05b4c_small.jpg)
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?