Česká muzejní ocenění za rok 2020
Tomáš Klička zprávy červenec 2021
Nejlepší muzejní výstavou loňského roku se staly Písky známé i neznámé aneb Fascinující svět obyčejného písku připravené Muzeem města Ústí nad Labem. Na slavnostním vyhlášení, které proběhlo v pražském Obecním domě 17. června, ji ocenila porota Národní soutěže muzeí Gloria musaealis.
ilustrace Miroslav Barták
Také další první ceny putovaly do regionů. Nejvyšší ocenění v kategorii Muzejní počin roku získalo rožnovské Národní muzeum v přírodě za obnovu požárem zničeného Libušína. Muzejní publikací roku se stala kniha Umění v nouzi?! vydaná Regionálním muzeem v Teplicích, věnovaná zdejší umělecké scéně českých Němců v období mezi světovými válkami.
Tuzemská muzea a galerie přihlásily do soutěže celkem 98 svých projektů. Z počinů, které se v minulém roce věnovaly výtvarné kultuře, se ocenění dočkala kniha Evropan Adolf Loos: Nejen brněnské stopy. Připravili ji Dagmar Černoušková, Jindřich Chatrný a Jana Kořínková a společně ji vydaly Muzeum města Brna a FaVU VUT. V kategorii publikací byla druhá. Mezi výstavami, rovněž na druhém místě, bodovala expozice ateliérového skla 20. a 21. století S. K. L. E. M.: Svět krásy, lehkosti, elegance, magie podle Iva Křena Východočeského muzea v Pardubicích. Cenu Českého výboru ICOM pak získalo Muzeum východních Čech v Hradci Králové za výstavu Uprostřed Koruny české: Gotické a raně renesanční umění východních Čech (1250–1550). Stranou ocenění zůstaly diskutované výstavy Národní galerie Rembrandt. Portrét člověka nebo Mikuláš Medek: Nahý v trní. Mezi ověnčenými byste nenalezli ani žádnou z divácky vyhledávaných výstav naší největší muzejní instituce – Národní muzeum před několika lety z Asociace muzeí a galerií vystoupilo a své výstavy do soutěže Gloria Musaealis nepřihlašuje.
Letošní devatenáctý ročník soutěže, kterou pořádá Asociace muzeí a galerií společně s Ministerstvem kultury ČR a Českým výborem ICOM, byl překvapivý v jednom ohledu. Vzhledem ke covidové pandemii byla muzea v roce 2020 nucena pořádat online výstavy, virtuální prohlídky a další extenze tradičních fyzických výstav. Přestože ceny by měly odrážet to nejvýznamnější z dění v uplynulém roce a vyzdvihovat příklady dobré praxe, loňská zkušenost s covidem, která pro instituce představovala velkou a hojně diskutovanou výzvu, se v oceněních prakticky nijak neprojevila. A to ani v kategorii Muzejní počin roku, která dovoluje vedle tradičně oceňovaných rekonstrukcí a památkových obnov také účast inovativních formátů muzejní práce.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?