Česko-slovenské ceny pro mladé umělce
Anežka Bartlová zprávy prosinec 2016
Praha/Bratislava – V druhé polovině listopadu byly uděleny Cena Jindřicha Chalupeckého a Cena Oskara Čepána, nejdůležitější české a slovenské ocenění pro mladé umělce.
Vítězem 27. ročníku Chalupeckého ceny se podle výběru porotců stal Matyáš Chochola. Cenu diváků si odnesla Anna Hulačová. Slavnostní večer se uskutečnil v pražském Studiu hrdinů v úterý 22. listopadu.
Matyáš Chochola, nejmladší z pětice letošních finalistů, vystudoval na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy (stejně jako loňská laureátka Barbora Kleinhamplová). Absolvoval zahraniční stáž na berlínské Akademie der Künste, kde studoval v ateliéru Thomase Zippeho. Největším jeho dosavadním profesním úspěchem byla letošní účast na bienální přehlídce Manifesta 11.
Porota ocenila Chocholovu energičnost a „prostorovou a významovou dramaturgii a velmi specifickou schopnost umělce udržet v rovnováze i v napětí expresivní a strategickou složku tvorby“. Laureát vyhrává 100 tisíc korun na nový projekt, šestitýdenní rezidenční pobyt v New Yorku a štafetový kolík navržený Maximem Velčovským. Hulačová pak v rámci divácké ceny převzala od ředitele Českých center Jana Závěšického poukaz na týdenní pobyt v některé z evropských poboček center.
Finalisty i vítěze letos vybírala stejná porota jako vloni. Tedy ve složení ředitel ostravské Galerie PLATO Marek Pokorný v roli předsedy, dále ředitel norského Astrup Fearnly Museet Gunnar B. Kvaran, ředitelka Slovenské národní galerie Alexandra Kusá, ředitelka Vědecko výzkumného pracoviště AVU Pavlína Morganová, kurátorka Bottega Gallery a Shcherbenko Art Centre v Kyjevě Marina Shcherbenko a umělec Jiří Kovanda.
Uzávěrka přihlášek pro příští ročník ceny byla nově posunuta na konec října a porotci v rámci svého listopadového setkání vybírali již i finalisty pro rok 2017 (jejich jména však budou zveřejněna po novém roce). Vzhledem k tomu, že většině porotců letos končí mandát, dojde ke kuriózní situaci, že laureáta bude vybírat poroto ve zcela jiném složení.
Na Slovensku se od loňského ročníku situace změnila mnohem výrazněji. Nový ředitel pořádající Nadácie – Centra súčasného umenia Christian Potiron zvolil pro jedenadvacáté vydání Ceny Oskara Čepána i nový realizační tým. Ten nejprve vyloučil ze soutěže umělecké skupiny, následně ale podmínky zmírnil.
Zatímco vloni udělala porota výrazné gesto udělením vítězství dvěma finalistům zároveň (Radek Brousil a Ján Zelinka), letošní dvojice laureátek byla přihlášena jako uskupení. Cenu získaly Julia Gryboś a Barbora Zentková, které pracují a žijí v Brně. Obě absolvovaly brněnskou FAVU, kde studovaly v ateliéru Luďka Rathouského a Jiřího Franty. Jejich vítězné dílo Úder pěstí o zeď, co zní celý den mapuje demolici objektu brněnské Vlněny, kde měly obě autorky ateliér. Porota ve svém hodnocení zdůraznila, že jde o téma, které je aktuální v celém středoevropském kontextu.
V porotě Čepánovy ceny letos zasedli britská nezávislá kurátorka a kritička Lily Hall, francouzský umělec Maxime Rossi, teoretik a zakladatel Monoskop.org Dušan Barok, kurátor a bývalý ředitel Ludwig Musea v Budapešti Barnabás Bencsik a košický pedagog, archeolog a kurátor Peter Tajkov.
V rámci slavnostního vyhlášení 17. listopadu v prostorách Muzea SNP v Banské Bystrici získaly oceněné autorky 2600 eur na další projekty a dvouměsíční pobyt v New Yorku a rezidenci v Topoľčanech.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?