Československý dřevolaminát: Příběh Dřevopodniku Holešov

Klára Jeništová antiques září 2025

Dřevopodnik Holešov představuje jednu z méně známých, avšak mimořádně zajímavých kapitol vývoje československého nábytkového průmyslu druhé poloviny 20. století. Dokázal propojit regionální řemeslnou tradici s průmyslovým designem a technologickými inovacemi, díky nimž se jeho výrobky uplatnily nejen u nás, ale i na zahraničních trzích, včetně švédské nábytkářské společnosti IKEA. O přiblížení holešovské produkce jsme poprosili autorku výstavy Malá architektura. Nábytková a interiérová tvorba Dřevopodniku Holešov, která téma představuje v Muzeu umění Olomouc do poloviny října.

Veletrh 1971-5.jpg

Jan Šrámek, Zbyněk Hřivnáč: klubové křeslo pro československá velvyslanectví, 1971, soukromá sbírka

Veletrh 1971-7.jpg

Jan Bočan, Jan Šrámek, Oldřich Novotný: křeslo pro československé velvyslanectví ve Stockholmu a hotel InterContinental, 1971, soukromá sbírka

08_katalog IKEA 1967 Turku a Vilo.jpg

Dvojstrana katalogu IKEA z roku 1967 s křesly TURKU a VILÖ vyráběnými Dřevopodnikem Holešov

vestibul-kina-Moskva-Brno.jpg

Vestibul kina Moskva (Scala) v Brně, na němž Dřevopodnik spolupracoval s architektem Jaroslavem Šmídkem, 1971–1973, foto: Zdeněk Sodoma, Muzeum umění Olomouc

hotel Intercontinental.jpg

Interiér vstupní haly hotelu InterContinental v Praze realizovaný podle návrhu ateliéru Beta Jana Šrámka, 70. léta, archiv Oldřicha Novotného a Zdeňka Rothbauera

01_Praha 1959.jpg

Sestavovací souprava pohovky a křesel do obývacího pokoje (vývojový vzor), realizovaná Dřevopodnikem Holešov ve spolupráci s Miroslavem Navrátilem, 1959, Muzeum umění Olomouc

18_Brno 1972.jpg

Jan Bočan, Jan Šrámek, Oldřich Novotný: křeslo pro konferenční sál československého velvyslanectví ve Stockholmu, 1972

05_expozice Dżevopodnik 1971.jpg

Expozice Dřevopodniku Holešov na Veletrhu spotřebního zboží v Brně, 1971, prostor člení různé typy dělicích stěn, v pozadí komoda a stěna z panelů, které byly použity pro interiér Domu sovětské vědy a kultury v Praze, v popředí křesla Petra Šváchy (1969), jež kopírují design italského návrháře Marca Zanusa, vpravo křesla pro ambasády v Káhiře, Stockholmu a stálou misi ČSSR v Ženevě, zdroj: Muzeum umění Olomouc

20250625_ZS_2492_interiārovā realizace.jpg

Malá architektura, pohled do výstavy s odděleními věnovanými zakázkové výrobě Dřevopodniku Holešov, foto: Zdeněk Sodoma, Muzeum umění Olomouc

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné