Československý dřevolaminát: Příběh Dřevopodniku Holešov
Klára Jeništová antiques září 2025
Dřevopodnik Holešov představuje jednu z méně známých, avšak mimořádně zajímavých kapitol vývoje československého nábytkového průmyslu druhé poloviny 20. století. Dokázal propojit regionální řemeslnou tradici s průmyslovým designem a technologickými inovacemi, díky nimž se jeho výrobky uplatnily nejen u nás, ale i na zahraničních trzích, včetně švédské nábytkářské společnosti IKEA. O přiblížení holešovské produkce jsme poprosili autorku výstavy Malá architektura. Nábytková a interiérová tvorba Dřevopodniku Holešov, která téma představuje v Muzeu umění Olomouc do poloviny října.

Jan Šrámek, Zbyněk Hřivnáč: klubové křeslo pro československá velvyslanectví, 1971, soukromá sbírka

Jan Bočan, Jan Šrámek, Oldřich Novotný: křeslo pro československé velvyslanectví ve Stockholmu a hotel InterContinental, 1971, soukromá sbírka

Dvojstrana katalogu IKEA z roku 1967 s křesly TURKU a VILÖ vyráběnými Dřevopodnikem Holešov

Vestibul kina Moskva (Scala) v Brně, na němž Dřevopodnik spolupracoval s architektem Jaroslavem Šmídkem, 1971–1973, foto: Zdeněk Sodoma, Muzeum umění Olomouc

Interiér vstupní haly hotelu InterContinental v Praze realizovaný podle návrhu ateliéru Beta Jana Šrámka, 70. léta, archiv Oldřicha Novotného a Zdeňka Rothbauera

Sestavovací souprava pohovky a křesel do obývacího pokoje (vývojový vzor), realizovaná Dřevopodnikem Holešov ve spolupráci s Miroslavem Navrátilem, 1959, Muzeum umění Olomouc

Jan Bočan, Jan Šrámek, Oldřich Novotný: křeslo pro konferenční sál československého velvyslanectví ve Stockholmu, 1972

Expozice Dřevopodniku Holešov na Veletrhu spotřebního zboží v Brně, 1971, prostor člení různé typy dělicích stěn, v pozadí komoda a stěna z panelů, které byly použity pro interiér Domu sovětské vědy a kultury v Praze, v popředí křesla Petra Šváchy (1969), jež kopírují design italského návrháře Marca Zanusa, vpravo křesla pro ambasády v Káhiře, Stockholmu a stálou misi ČSSR v Ženevě, zdroj: Muzeum umění Olomouc

Malá architektura, pohled do výstavy s odděleními věnovanými zakázkové výrobě Dřevopodniku Holešov, foto: Zdeněk Sodoma, Muzeum umění Olomouc

Přírodní tisky ve století páry a elektřiny
Petra Trnková antiques červen 2022
Odvěkou snahou botaniků bylo vedle získání původních rostlinných exemplářů i zhotovení jejich dvojrozměrných reprodukcí. Nejstarší doklady konkrétních experimentů s „otiskováním přírody“ čili zhotovováním mechanických reprodukcí botanických exemplářů pocházejí

Co to je? Nic. Japonská meditativní tušová malba
Emma Hanzlíková antiques červenec 2022
Národní galerie se snaží kontinuálně udržovat povědomí o asijském umění. Na výstavu Buddha zblízka navazuje představením tušových maleb zenga z unikátní sbírky Felixe Hesse v Salmovském paláci, který se po delší odmlce opět zpřístupnil návštěvníkům.

Ukrajinský modernismus tehdy a dnes
Julia Secklehner antiques květen 2024
Rozsáhlá putovní výstava In the Eye of the Storm. Modernismen in der Ukraine (V oku bouře. Modernismy na Ukrajině) se mezi zastávkami v Madridu, Bruselu a na podzim v Londýně představuje také ve vídeňském Dolním Belvederu. V pravý čas, kdy je Ruskem zpochybňována suverenita...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?