Chrámy bankovního socialismu
Karolina Jirkalová architekura květen 2023
Kniha Chrámy peněz Jany Pavlové je stejně opulentní a blyštivá jako české bankovní domy devadesátých let, o nichž pojednává. A čtenářská očekávání spektakulární přehlídky podivuhodné architektury z doby, kdy všechno bylo možné, rozhodně naplní. V druhém plánu však nabízí i něco mnohem důležitějšího – totiž snahu tomuto opojení skutečně porozumět.
![pics chramy_45.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4528_b5dda4bbabca56cde277f5338de1fd77_full.jpg)
Vladimír Štulc, Jan Vrana / Architektonický ateliér HÉTA plus, projekt 1988–1992, realizace 1992–1994, světelný sloup a fontána od Vladimíra Štulce v bankovní hale, dobová fotografie, foto: Josef Váša, archiv ateliéru HÉTA
![DSC_9521.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4521_0531fcc78aab51bb94ce180ed21f2d01_full.jpg)
„Lze si představit tuctový obchodní dům, ale šoufl banka je totální protimluv, protože banka mezi stavbami musí být něco jako Rolls-Royce mezi auťáky.“ Martin Rajniš, Proč mám rád banky, Umění a řemesla 34, 1992, č. 4, s. 51, citováno dle Jana Pavlová, Chrámy peněz, Praha 2022.
![pics-chramy_64.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4522_fe08979e70345b9545a356078849e532_full.jpg)
Martin Krupauer, Jiří Střítecký / Ateliér 8000: Československá obchodní banka v Českých Budějovicích, projekt 1991–1992, realizace 1993–1994, návrh hlavní bankovní haly, kresba: Jiří Střítecký, archiv Martina Krupauera / Ateliér 8000
![chramy pic_78.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4523_34041920c386e37400312a15aa690dcd_full.jpg)
Roman Kuba, Evžen Kuba, Petra Vlková / Ateliér SIMONA: Komerční banka v Ostravě, projekt 1997 1998, realizace 1999, dobová fotografie, archiv Romana Kuby / Ateliér SIMONA
![chramy pic_79.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4524_fafa60cfd69f354b8fd849043bf226ff_full.jpg)
![pics chramy_51.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4529_63d9f9f7682e16c03d74c020afef1947_full.jpg)
![chramy pic_33.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4525_4a04a371a9ab7a2fcf3bb56dcc327927_full.jpg)
Michal Gabriel, Miroslav Johanovský / AGN, projekt 1990–1992, realizace 1992–1994, pohled do bankovní dvorany, dobová fotografie, foto: Michal Gabriel, archiv Michala Gabriela, AGN
![pics chramy_8.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4526_b59c521e4ac4ac296fd88ad149f96377_full.jpg)
Vladimír Štulc, Jan Vrana / Architektonický ateliér HÉTA plus, projekt 1992–1994, realizace 1995, pohled na severní průčelí, dobová fotografie, foto Antonín Vodák, archiv ateliéru HÉTA
![DSC_9463.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4384/4527_d7c3b0e00d20a7ad5fa58389e3edbcb6_full.jpg)
Jana Pavlová: Chrámy peněz, Bigg Boss 2022, 488 s., grafický design: Martin Groch, Jakub Samek, foto knihy Vojtěch Veškrna
![kom_DSC05610.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4065/3270_b7fea895cf65e2d45ad5162acb1d2cb8_small.jpg)
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
![1. Go─Ź├írova galerie v Automatick├Żch ml├Żnech, foto Michal Kudl├í─Źek.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4492/4846_c15683e5fa3673eda3309b7520898bad_small.jpg)
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
![A_OVA9157.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3735/1752_ed36a75f4b4c3a13bc387965ad3209b5_small.jpg)
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?