Chromolitografie aneb lesk a bída barvotisku

Lucie Vlčková antiques listopad 2020

Málokterá grafická technika pronikla do každodenního života s takovou vizuální razancí jako chromolitografie a málokterá se současně setkala s tak ambivalentním hodnocením. Právě vzniku, šíření a uplatnění „barvotisku“ se věnuje výstava Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění připravená Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.

upm3.png

Bianco kalendář na rok 1879, 1878, Viktor Barvitius, tisk: Aktien Gesellschaft Bohemia / Lithografie Bohemia, Praha, chromolitografie, papír, 37 x 50 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze

taussig.jpg

Taussig’s Angelica-Violet Glycerine Soap, kolem 1900, Bernhard Zickendraht, tisk: A. Haase, Praha, chromolitografie, papír, 51 × 38 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek

upm1.png

Pears’s Soap, kol. 1889, podle obrazu Bubbles Johna Everetta Millaise z roku 1886, chromolitografie, papír, 43 ×34 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze

pr3.jpg

Parfumerie F. Prochaska, Prague, 1897, anonym, tisk: W. Hagelberg, Berlín, chromolitografie, papír, 74,5 × 43,5 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek

upm2.png

Naumann’s Näh-Maschine, 1895, anonym, tisk: Heymann & Schmidt, Berlín, chromolitografie, papír, 69 ×39 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze

d2.jpg

Bianco kalendář na rok 1897, 1896, reprodukce malby Gustava Klimta Ein Blumenfest z roku 1896, tisk: A. Haase, Praha, chromolitografie, papír, 42,8 × 56,1 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek

upm4.png

Kalendář na rok 1886, 1885, anonym, tisk: Ignaz Fuchs, Praha–Vídeň, chromolitografie, papír, původní adjustace na lepence, 49,9 × 36,3 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné