Chromolitografie aneb lesk a bída barvotisku
Lucie Vlčková antiques listopad 2020
Málokterá grafická technika pronikla do každodenního života s takovou vizuální razancí jako chromolitografie a málokterá se současně setkala s tak ambivalentním hodnocením. Právě vzniku, šíření a uplatnění „barvotisku“ se věnuje výstava Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění připravená Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.
![upm3.png](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2066_51d064609c452b18eb9fb0f5775a56b7_full.png)
Bianco kalendář na rok 1879, 1878, Viktor Barvitius, tisk: Aktien Gesellschaft Bohemia / Lithografie Bohemia, Praha, chromolitografie, papír, 37 x 50 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
![taussig.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2006_fd0cb2a3063f1ce37c5690d81ed5422e_full.jpg)
Taussig’s Angelica-Violet Glycerine Soap, kolem 1900, Bernhard Zickendraht, tisk: A. Haase, Praha, chromolitografie, papír, 51 × 38 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek
![upm1.png](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2063_fb66551104970e1c69b2dfe5101329fb_full.png)
Pears’s Soap, kol. 1889, podle obrazu Bubbles Johna Everetta Millaise z roku 1886, chromolitografie, papír, 43 ×34 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
![pr3.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2007_bf387fba753001da59e26f15f1eddda6_full.jpg)
Parfumerie F. Prochaska, Prague, 1897, anonym, tisk: W. Hagelberg, Berlín, chromolitografie, papír, 74,5 × 43,5 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek
![upm2.png](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2064_5b661de116279aaf5c449486572fa873_full.png)
Naumann’s Näh-Maschine, 1895, anonym, tisk: Heymann & Schmidt, Berlín, chromolitografie, papír, 69 ×39 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
![d2.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2008_8d1df385a83304ca422811546c99915c_full.jpg)
Bianco kalendář na rok 1897, 1896, reprodukce malby Gustava Klimta Ein Blumenfest z roku 1896, tisk: A. Haase, Praha, chromolitografie, papír, 42,8 × 56,1 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek
![upm4.png](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3797/2065_c8b58a495e94025f5558facb156a017d_full.png)
Kalendář na rok 1886, 1885, anonym, tisk: Ignaz Fuchs, Praha–Vídeň, chromolitografie, papír, původní adjustace na lepence, 49,9 × 36,3 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
![1_Vilem_Rotter_Ekstase_1932.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4345/4400_b4e95158a2ff39bb901286e25c4c7e78_small.jpg)
MEZI UMĚNÍM, KOMERCÍ A IDEOLOGIÍ
Lucie Vlčková antiques březen 2023
Plakát jako symptom rozmachu moderního velkoměsta a jeho bohatého kulturního života, zábavního průmyslu i obchodu, ale také plakát jako vizuální komunikační prostředek, artefakt grafického designu i sběratelský artikl – aktuální výstava Řeč plakátu 1890–1938 v pražském...
![listy.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4197/3832_c780dac86b0cccc256ff61d1dca50f6c_small.jpg)
Přírodní tisky ve století páry a elektřiny
Petra Trnková antiques červen 2022
Odvěkou snahou botaniků bylo vedle získání původních rostlinných exemplářů i zhotovení jejich dvojrozměrných reprodukcí. Nejstarší doklady konkrétních experimentů s „otiskováním přírody“ čili zhotovováním mechanických reprodukcí botanických exemplářů pocházejí
![Mjódó Sóin, Daruma jako zenový kruh, 1950—1986b.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4225/3961_62c17a165a5977c1201b098d2bb54f5d_small.jpg)
Co to je? Nic. Japonská meditativní tušová malba
Emma Hanzlíková antiques červenec 2022
Národní galerie se snaží kontinuálně udržovat povědomí o asijském umění. Na výstavu Buddha zblízka navazuje představením tušových maleb zenga z unikátní sbírky Felixe Hesse v Salmovském paláci, který se po delší odmlce opět zpřístupnil návštěvníkům.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?