Chromolitografie aneb lesk a bída barvotisku
Lucie Vlčková antiques listopad 2020
Málokterá grafická technika pronikla do každodenního života s takovou vizuální razancí jako chromolitografie a málokterá se současně setkala s tak ambivalentním hodnocením. Právě vzniku, šíření a uplatnění „barvotisku“ se věnuje výstava Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění připravená Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.
Bianco kalendář na rok 1879, 1878, Viktor Barvitius, tisk: Aktien Gesellschaft Bohemia / Lithografie Bohemia, Praha, chromolitografie, papír, 37 x 50 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Taussig’s Angelica-Violet Glycerine Soap, kolem 1900, Bernhard Zickendraht, tisk: A. Haase, Praha, chromolitografie, papír, 51 × 38 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek
Pears’s Soap, kol. 1889, podle obrazu Bubbles Johna Everetta Millaise z roku 1886, chromolitografie, papír, 43 ×34 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Parfumerie F. Prochaska, Prague, 1897, anonym, tisk: W. Hagelberg, Berlín, chromolitografie, papír, 74,5 × 43,5 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek
Naumann’s Näh-Maschine, 1895, anonym, tisk: Heymann & Schmidt, Berlín, chromolitografie, papír, 69 ×39 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Bianco kalendář na rok 1897, 1896, reprodukce malby Gustava Klimta Ein Blumenfest z roku 1896, tisk: A. Haase, Praha, chromolitografie, papír, 42,8 × 56,1 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto: Ondřej Kocourek
Kalendář na rok 1886, 1885, anonym, tisk: Ignaz Fuchs, Praha–Vídeň, chromolitografie, papír, původní adjustace na lepence, 49,9 × 36,3 cm, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
MEZI UMĚNÍM, KOMERCÍ A IDEOLOGIÍ
Lucie Vlčková antiques březen 2023
Plakát jako symptom rozmachu moderního velkoměsta a jeho bohatého kulturního života, zábavního průmyslu i obchodu, ale také plakát jako vizuální komunikační prostředek, artefakt grafického designu i sběratelský artikl – aktuální výstava Řeč plakátu 1890–1938 v pražském...
Přírodní tisky ve století páry a elektřiny
Petra Trnková antiques červen 2022
Odvěkou snahou botaniků bylo vedle získání původních rostlinných exemplářů i zhotovení jejich dvojrozměrných reprodukcí. Nejstarší doklady konkrétních experimentů s „otiskováním přírody“ čili zhotovováním mechanických reprodukcí botanických exemplářů pocházejí
Co to je? Nic. Japonská meditativní tušová malba
Emma Hanzlíková antiques červenec 2022
Národní galerie se snaží kontinuálně udržovat povědomí o asijském umění. Na výstavu Buddha zblízka navazuje představením tušových maleb zenga z unikátní sbírky Felixe Hesse v Salmovském paláci, který se po delší odmlce opět zpřístupnil návštěvníkům.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?