Dejme muzeu šanci

Kateřina Černá zprávy listopad 2008

Praha – Národní technické muzeum (NTM) se otevře v roce 2010. Uvedl to 1. října na tiskové konferenci ředitel NTM Horymír Kubíček..

Hlavní budova na Letné je pro veřejnost uzavřena od září 2006 a datum jejího zprovoznění se stále odsouvá. Nejprve se uvažovalo o podzimu 2007, ale nepodařilo se stihnout ani letošní termín, který zároveň znamená stoleté výročí založení muzea. Podle vedoucího architekta rekonstrukce, Zdeňka Žilky, se opravy zdržely mimo jiné kvůli dočasnému zastavení dotací z ministerstva kultury, které NTM zřizuje.

Na Letné nyní skončila druhá ze čtyř rekonstrukčních etap. Zatím došlo hlavně k vyčištění prostoru od kancelářských příček, čímž vznikly čtyři nové výstavní sály. Ty jsou nyní připraveny k instalaci stálých expozic na téma tiskařství, technika v každodenním životě, astronomie nebo architektura a stavitelství. Kromě toho muzeum plánuje otevřít Centrum stavitelského dědictví v Plasích, které ukáže řemeslnou stránku stavění.

Dosavadní rekonstrukce stála 276 milionů korun. Následovat budou úpravy suterénu, obvodového pláště a interiérů nevýstavních prostor. Po roce 2020 muzeum plánuje stavbu nové budovy na pozemku sousedícím s ulicí U letenského sadu.

Na téže tiskové konferenci sdělil ředitel Železničního muzea Jiří Střecha novinářům, že Železniční muzeum bude v depu Masarykova nádraží zpřístupněno do roku 2014.

Železniční muzeum je samostatným odborem NTM. Železniční sbírku (132 vozidel) nelze představit ani skladovat na jediném místě, a tak většina mašinek zůstává v chomutovském depu. Vláda ovšem v roce 2000 schválila vybudování Železničního muzea v bývalém depu Masarykova nádraží.

Projekt byl od počátku ohrožován zájmy developerů a bývalý ředitel NTM Tomáš Kupec dokonce v roce 2006 navrhl Českým drahám jako správci areálu výměnu pražského depa za bývalé nádraží Děčín-východ.

Současné vedení se naproti tomu jednoznačně postavilo za „Masaryčku“. V loňské výroční zprávě se uvádí: „Nové vedení NTM i Železničního muzea odmítlo dosavadní ústupovou taktiku směřující k opuštění pražské lokace a potvrdilo, že vybudování Železničního muzea je prioritou činnosti muzea v souladu s usnesením vlády ČR č. 1147/2000.“

Jiří Střecha potvrdil, že Železniční muzeum zůstane v depu i v případě, že do něj nepovedou koleje. Masarykovo nádraží totiž má být zrušeno a nahrazeno obchodní galerií, jakýmsi „druhým Palladiem“, jak uvedli pro deník Aktuálně.cz zástupci pražského magistrátu. Podle týdeníku Respekt České dráhy již v roce 2006 podepsaly smlouvu o předkupním právu na pozemky a okolí Masarykova nádraží se společností Masaryk Station Development.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné