Design po francouzsku
Adam Štech staveniště únor 2008
Podle uznávaného amerického magazínu I. D. se Paříž v poslední době stává novým centrem současného designu. Vládou podporované programy, progresivní galerie, ale hlavně mnoho mladých kreativních jednotlivců a studií vytvářejí svěží prostředí nových revolučních nápadů a myšlenek. Jedním z těch, kdo k tomu nemalou měrou přispívá, je i Normal Studio, které před dvěma lety založila dvojice mladých tvůrců: Eloi Chafaï a Jean-Francois Dingjian.
Už jen název studia nám může napovědět jeho zaměření. Oba designéři se přiklánějí k vysoce čistému a jednoduchému designu, který bude co nejvíce vyhovovat potřebám svých uživatelů. Tento přístup však spojují s novými tvůrčími možnostmi, což dává jejich předmětům nadčasový charakter. Možná i díky tomu bylo studio minulý rok osloveno jednou z nejaktivnějších evropských designových galerií Tools, aby vytvořilo kolekci nábytku a svítidel exkluzivně pro výstavu, která se pod jménem Greyscale uskutečnila na podzim v prostorách galerie v Paříži.
Výstava vyzvala diváka, aby odhalil neobyčejné v jednoduchém a obyčejném. Galerie byla zaplněna černými a šedými hranatými objekty. Byla to stolička s názvem Bloc a několik skříněk (Container), které na první pohled vypadaly zcela obyčejně. Při bližším pohledu však divák mohl odhalit skvělé materiálové vlastnosti nábytku. Speciálně upravené dřevo připomínalo kov, zevnitř nenápadné šedivé skříňky zazářila sytá zelená barva. Stolička Bloc, která na první pohled vypadala tak, že je vyrobena pouze z perforovaného plechu, byla pro změnu potažena měkkou gumou, jež zaručuje pohodlné sezení.
Vše bylo ještě doplněno speciálním osvětlením, jehož inspirací se staly fotografické reflektory. Jednotlivá světla se pak mohla pomocí magnetu libovolně zavěšovat na kovový plát na zdi nebo na stojan na podlaze. Normal Studio se touto výstavou dotklo našeho vnímání nábytku a jeho tvarových archetypů. Ty však narušuje mistrnými detaily, které člověku pomohou uvědomit si, že i v obyčejných věcech lze nalézt nevšednost a překvapení.
Mladý švédský design
Adam Štech design prosinec 2008
Skandinávský design byl vždy založen na humánním přístupu, který zaručuje dokonalé spojení tvaru a funkce předmětu a lidských potřeb. Zásadní roli hrály též odlišné přírodní podmínky a životní styl oproti kontinentální Evropě. Přírodní materiály a tradiční...
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
HOTEL PRAHA: DEKORATIVNÍ DESIGN KOMUNISTICKÉ ELITY
Adam Štech antiques červenec 2019
Jedna z nejkontroverznějších staveb minulého režimu ve svých útrobách skrývala desítky unikátních uměleckořemeslných funkčních i dekorativních prvků, které vznikly v těsné spolupráci designérů a specializovaných výtvarníků. Bohaté vybavení a výzdoba...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?