Druhý život barokního sochařství

Pavla Savická téma listopad 2025

Přestože byla díla katolického baroka v období státního socialismu v Československu předmětem ideologicky motivované kritiky, stávala se součástí kulturní politiky státu. Byla představována na světových výstavách Expo a začleňována do natolik významných a sledovaných staveb, jakou bylo pražské metro. Nový kontext na jednu stranu díla 18. století aktualizoval, zároveň však vedl k odtržení od jejich původního významu a přizpůsobení dobové estetice.

1_Sudek-S14350B_UP.jpg

Jan Znoj: Pražský Turek, detail ze sousoší sv. Jana z Mathy, sv. Felixe z Valois a sv. Ivana od Maxmiliána Ferdinanda Brokoffa na Karlově mostě, foto: Josef Sudek, 1938, Josef Sudek © I&G Fárová Heirs © Ústav dějin umění AV ČR, v.v.i.

2_Malostranská HD 20490.jpg

Zdeněk Drobný, stanice metra Malostranská, 1978, Matyáš Bernard Braun, personifikace Naděje (kopie z umělého kamene), foto: Metrostav

3_Intercontinental_Vozenilek_IPR.jpg

Karel Filsak: hotel InterContinental, 1968–1974; Matyáš Bernard Braun, Sv. Onufrius (kopie z umělého kamene); foto: Zdeněk Voženílek, IPR

5_Most.jpg

M. Hejduk, J. Kouba, J. Páč: budova Národního výboru, město Most, 1972–1978, sochy: Brokoffova dílna, personifikace živlů, 1715, foto: Matyáš Kracík

Kracik_Duchcov_02.jpg

Jan Sokol: pavilon pro Reinerovu fresku a sochy z Braunovy dílny, Duchcov, 1973–1976, foto: Matyáš Kracík

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné