Editorial
Tomáš Klička editorial duben 2021
Přiznám se, že dlouhotrvající uzávěra kulturních zařízení, kaváren a restaurací oživila jeden z mých koníčků. Tím je relaxační brouzdání on-line fotografickými databankami, resp. archivy.
V nich často pátrám po materiálech, které se týkají tuzemského výtvarného umění. Nemohu pochopitelně konkurovat autorkám výtečné knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999, která je plná skvělých dobových fotodokumentací výstav. Stále je ale co objevovat a každý, kdo někdy pracoval s archiváliemi nebo informacemi vůbec, zná ten smutný pocit, kdy mnoho poznatků skončí pod stolem, jelikož se zdají přebytečné. Takovým vydatným zdrojem marginálií je např. i fotobanka České tiskové kanceláře.
Logo fotobanky ČTK, zdroj: ČTK
Její paměť sahá sice až do první republiky, ale ty nejlepší kousky najdete od padesátých let dále. K mým oblíbeným motivům patří pohlaváři na výstavě: Klement Gottwald vzhlížející ke gotickému torzu Krista nebo Václav Klaus st. v devadesátých letech na návštěvě nových expozic Veletržního paláce soustředěně obdivující sochu tenistky Bedřicha Stefana. (Mimochodem: za pozornost stojí i internetem kolující video z archivu společnosti British Pathé, kde je ještě vousatý Klaus zachycen v roce 1969 na vernisáži výstavy Americké malířství po roce 1946 ve Valdštejnské jízdárně). Příjemně trapně je mi také při pohledu na procházku letitého ředitele Národní galerie Jiřího Kotalíka st. expozicí starého umění v Jiřském klášteře s Gustávem Husákem. Nejde ale jen o vztah kultury a politiky. Příjemně zavzpomínat na nedostupné galerie dají také normalizační snímky výstav, které zkrášlují běhouny a pokojové květiny – např. dokumentační fotka mladé ženy ve zvonových kalhotách v expozici středověku litoměřické galerie z roku 1977 evokuje to nejlepší z tvorby Jaroslava Dietla.
Nabízí se otázka, proč to vůbec dělám. Kamarádka mi nedávno naznačila, že má moje chování obsedantní rysy. Je pravda, že vedle poťouchlé radosti je ve hře i psychologický aspekt – kompenzuji si tak absenci výstavních zážitků? Nechť vám nové vydání našeho časopisu poslouží podobně terapeuticky.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?