Finalisté Chalupeckého ceny

Kateřina Černá zprávy červenec 2010

Praha – Společnost Jindřicha Chalupeckého oznámila v polovině června finalisty letošní Chalupeckého ceny. Jsou jimi Alice Nikitinová, Václav Magid, Jakub Matuška aka Masker a dvojice Vasil Artamonov – Alexey Klyuykov a David Böhm – Jiří Franta.

Na obrazech Alice Nikitinové (* 1979) najdeme běžné věci jako gumáky a tepláky, po nichž pojmenovala svou letošní výstavu v Galerii hlavního města Prahy. Předměty si autorka vybírá s ohledem na jejich barvu, tvar nebo vzor a povyšuje je na úroveň obecných znaků (gumáky a tepláky jako takové). Její zpracování nepostrádá inteligenci a jemný humor. Nikitinová vystudovala malbu u Jiřího Sopka. Více na alicenikitinova.net.

Václav Magid (* 1979) je známý spíše jako kurátor a kritik než jako umělec. Často vystavuje texty, které se týkají přímo samotné výstavy nebo situace, která k ní vedla. V textu pro výstavu I Have No Mouth, I Must Scream (Nemám ústa, musím křičet) popisoval, jak se rozhodoval mezi účastí na vernisáži této výstavy a návštěvou koncertu své oblíbené rockové skupiny. Na přehlídce rezidentů galerie Futura zase popsal v jednotlivých zastaveních svůj pohyb po městě, v němž díky galerii získal stipendijní pobyt.

Jakub Matuška (* 1981) začínal s graffiti, které vytvářel pod jménem Masker. V posledních letech si vypracoval nezaměnitelný malířský rukopis, daný mimo jiné technikou – americkou retuší. Maluje figury stižené dobře pochopitelnými emocemi (bolest, pláč, zhnusení) i velkoformátové groteskní výjevy ze života dnešní zvrácené společnosti. Je absolventem ateliéru Vladimíra Skrepla. Více na masker1.net.

Vasil Artamovov (* 1980) a Alexey Klyuykov (* 1983) se seznámili v ateliéru Jiřího Davida na VŠUP. Přestože to umělci popírají, k pochopení jejich společné tvorby je výhodné znát dějiny umění, zejména ruskou avantgardu. Dvojice vytváří objekty, ve kterých používá oblíbené konstantní motivy (například brambory). Na výstavách je kombinuje se zručně namalovanými obrazy. Díla dvojice Artamonov-Klyuykov dosahují čisté formální krásy, která bývá spojena s politickým sdělením.

Dvojice David Böhm (* 1982) a Jiří Franta (* 1978) byla nominována už loni. Na výstavě finalistů tehdy představila „neviditelné“ texty, které bylo možné přečíst jen s pomocí UV baterky. Komplikovanou instalaci bylo možné chápat jako posun od jednoduchých nástěnných kreseb, kterými se dvojice proslavila. V nejnovějším projektu v Karlin Studios se Böhm s Frantou vydali cestou popření vlastního rukopisu a nechali malovat bagr, motorku nebo balonek se zavěšeným štětcem. Více na davidbohm.net a jirifranta.blogspot.com.

Finalisty a vítěze letos vybírá stejná porota jako loni. Jediným nováčkem v ní je Martin Mainer, který na malířském postu vystřídal Jana Mertu. Mainer vidí činnost komise kriticky. Nelíbí se mu především způsob výběru, který favorizuje konceptuální umění. Hlavní příčinou je podle něj médium, pomocí něhož se porotci s přihlášenými díly seznamují, tedy monitor počítače nebo diaprojektor.

„Videa, instalace a fotky jsou daleko blíže svému médiu, vlastně přímo v něm,“ vysvětluje Mainer. Obrazy a sochy se naproti tomu nacházejí mimo svůj živel, mimo bezprostřední kontakt s divákem. Mainerův argument nelze shodit ze stolu jako další projev souboje mezi „klasickým“ uměním a konceptem. Na lepší prezentaci konceptuálního umění se totiž odvolávají i porotci jiných soutěží, například ceny Národní galerie NG 333.

Podrobné medailony většiny finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého si můžete dohledat ve starších číslech A+A: Matuška (1/2008), Böhm (9/2009), Artamonov-Klyuykov (1/2010). Autorem medailonu Alice Nikitinové (3/2009) byl finalista Václav Magid.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné