Jízda metrem

Jan Wollner dílo měsíce květen 2014

Klíčovou roli při rozvoji progresivních uměleckých forem 60. let hrálo promýšlení nové pozice umění v kontextu vědecko-technické revoluce a informační společnosti. Příkladem může být koncept „Lineárního muzea“, který vypracovali už v roce 1960 německý vizionářský architekt Wolfgang Döring a francouzský všestranný umělec Yves Klein. Představovali si dlouhý tunel, jímž měla projíždět auta, jejichž pasažéři by nevystupovali, ale konstantní rychlostí pokračovali v jízdě a právě během jízdy dynamicky vnímali umělecká díla rozmístěná v lineárním muzeu. Obdobným způsobem uvažoval československý vizionář Václav Cigler, když o pár let později zhotovil model „Audiovizuálního prostoru v prostředí dálnice“. Zdá se, že radikalita umění 60. let nespočívala v přijetí nových forem, ale ve vytváření specifických podmínek pro jejich vnímání.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné