Jurkovičova vila otevřena
Karolina Jirkalová staveniště duben 2011
Začátkem dubna se po celkové rekonstrukci otevřela Jurkovičova vila v Brně, která se stala součástí Moravské galerie.
Je zde umístěna výstava věnovaná životě a tvorbě slovenského architekta Dušana Samo Jurkoviče, jejímž nejcennějším exemplářem je samotná vila. Architekt Marek Štěpán a kurátorka Martina Lehmanová vytvořili expozici, která je k návštěvníkům nezvykle otevřená – většinu věcí je možné si osahat nebo i vyzkoušet. Pro zájemce je k dispozici i studovna s více než než tisícovkou dokumentů, které pracovníci galerie naskenovali ve slovenských archivech.
Autorem rekonstrukce vily, která zahrnovala opravu střechy, dřevěných konstrukcí i fasády,
je architekt Petr Všetečka. „Restaurování domu znamenalo ‚odkrývání Jurkoviče’, především jeho práce s měřítkem, detailem a barvami,“ říká architekt. „Abychom jeho autentickým subtilním tónům nekonkurovali, mají nově vložené formy většinou bílé povrchy.“ V průčelí domu, kde bývala mozaika od Adolfa Kašpara, je umístěna nová malba na skle od Josefa Bolfa, která je v noci podsvícena. Původní Kašparovo dílo se nedochovalo a Moravská galerie dala přednost současnému originálu před dobovou replikou.
Vilu v Brně-Žabovřeskách si v roce 1906 postavil Dušan Jurkovič sám pro sebe. Měla být nejen soukromým domem, ale rovněž demonstrací jeho architektonického názoru, silně ovlivněného děním ve Vídni. Jurkovič se v tomto raném období své tvorby inspiroval výtvarnými formami lidového umění, které však specifickým způsobem přetavil do kontextu městské vilové čtvrtě. Jeho přístup byl komplexní – řešil do posledního detailu interiér, stejně jako zahradu.
Architekt Jurkovič obýval vilu jen krátce. I další majitelé si však byli vědomi hodnoty stavby a dochovala se tak v téměř původním stavu. Moravská galerie dům koupila v roce 2006 za 15 milionů korun.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?