Komenský a obraz
350 let letos uplyne od smrti Jana Amose Komenského (1592–1670). V jeho rozsáhlém pedagogickém, teologickém a filozofickém díle nacházíme také momenty dotýkající se umění a zobrazování vůbec. Na Komenského vztah k obrazu coby didaktické pomůcce i jeho poměr k praxi Jednoty bratrské se u příležitosti jubilea zaměřil Michal Šroněk.




Jan Amos Komenský: Orbis sensualium pictus, Norimberk 1658, titulní list s emblémem a devízou Omnia sponte fluant, absit violentia rebus (Vše plyne samovolně a bez násilí).

Písně Duchowní Ewangelistské, opět znowu přehlédnuté, zprawené a shromážděné…, Kralice 1581, titulní list

Biblí svatá…, Kralice 1596, titulní list

Jan Amos Komenský, Orbis sensualium pictus, tabule XXIV, Hmyz létající

tabule CXIII, Statečnost

tabule CXLIX, Poslední soud

Kontext
Jakub Stejskal téma zima 2019
Vsazování do kontextu je hlavní interpretační nástroj dějin umění. Má nám osvětlit nejen důvody vzhledu uměleckých děl, ale zároveň také přispět k hlubšímu pochopení kultury, jíž byla tato díla součástí. Možnost takového pochopení stojí na předpokladu, že mezi...

Velká data a hledání ztracených světů
Lukáš Pilka téma únor 2020
Digitalizace velkého množství dat a jejich následné zužitkování patří k výzvám současnosti také v dějinách umění. Jednou z možností, které se skrze strojové učení nabízí, je využít je při tvorbě rekonstrukcí uměleckých děl, stylových imitací nebo imitací celých...

Vyšebrodský mistr ve středověké Evropě
Hana Hlaváčková téma březen 2020
Nové nálezy, které se v posledních letech objevují kolem díla Mistra oltáře z Vyššího Brodu, vyvolávají znovu otázky o původu a funkci těchto obrazů a nutí nás k zamyšlení o definitivnosti a zdánlivé nezpochybnitelnosti dosavadního bádání.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné