Konceptuální federace
Jan Wollner recenze prosinec 2017
ČS koncept 70. let ve Fait Gallery / „Přijet z Prahy do Bratislavy znamená přijet do jiné země,“ konstatoval na úvod eseje z poloviny 70. let o slovenském umělci Alexi Mlynárčikovi český teoretik Jindřich Chalupecký. Přijet do Brna znamená v současné chvíli možnost navštívit výstavu, která se Chalupeckého tezi snaží popřít. Jedná se o velkorysý projekt Fait Gallery, jehož kurátorky zaplnily rozsáhlé prostory bývalé průmyslové haly množstvím prací pětašedesáti umělců a umělkyň. Na skutečné ambice ale nepoukazuje ani tak rozsah, jako spíš volba názvu. Výstava se jmenuje ČS koncept 70. let, což možná zní na první poslech neutrálně (pomineme-li, že to nezní zrovna česky), jenže ve skutečnosti vzbuzuje velká očekávání. Doposud se totiž relevantní badatelé shodli spíš na tom, že existuje vyhraněná lokální verze slovenského konceptualismu, zatímco v Čechách se tento typ umění příliš neprosadil. Získalo-li slovenské umění někdy ve své historii na kvalitě a specifičnosti, bylo to právě v díle Alexe Mlynárčika, Júliuse Kollera, Stana Filka a možná i dalších z jejich kolegů. Tomáš Pospiszyl dokonce nedávno přišel s pojmem „národního konceptualismu“ a uvažoval, proč zmiňovaní autoři ve své práci adresovali témata lidového folkloru, národního obrození nebo siluety Tater. Klíčová otázka je tedy zřejmá. Podařilo se kurátorkám výstavy předložit oproti dominantnímu výkladu to, co se akademickým žargonem označuje jako counternarrative?

Třikrát Laterna Magika
Jan Wollner výstava listopad 2019
V polovině roku proběhla v Domě umění v Brně výstava Laterna magika – Dekonstrukce a aktualizace, její druhý díl skončil na začátku listopadu v pražské MeetFactory, tentokráte s podtitulem Paměť experimentu. Výstavy byly produktem výzkumného projektu vedeného...

Poezie?
Jan Wollner výstava duben 2021
Umění a architektura socialistické východní Evropy se v poslední dekádě proměnily z okrajových témat v asi nejčastější náměty diplomových prací a zdá se, že zájem o tuto oblast se stále neblíží kulminaci.

Kam s radioaktivními sochami?
Jan Wollner recenze březen 2020
Pohled sklouzávající z displaye notebooku ke knihám srovnaným na poličkách okolo nabádá k položení úvodní otázky: Proč jsou na hřbetech některých z nich jména rodin, Dientzenhoferové, van Eyckové atd., a na jiných pouze jednotlivců, když i oni často mívali umělecké...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?