Kulturní Ostrava!!!
Karolina Jirkalová zprávy září 2019
Vítězem uzavřené soutěže na novou koncertní halu v Ostravě se stalo americké studio Steven Holl Architects spolu s českým ateliérem Architecture Acts. Novostavba bude propojena s klasicizujícím Domem kultury od Jaroslava Fragnera z přelomu 50. a 60. let – samotný sál je umístěn za bočním křídlem historické budovy, přes jehož střechu je novostavba vykonzolována do ulice. Oblý hladký tvar opláštěný titan-zinkovým plechem má prý připomínat pouzdro hudebního nástroje. S Fragnerovou klasicizující formou nevstupuje do žádného dialogu, proti jeho tektonice staví amorfní tekutý tvar, na travertinové a keramické obklady odpovídá kovem a sklem.
Zastupitelé města Ostrava do soutěže přímo přizvali tři zahraniční studia – dánský ateliér Henning Larsen Architects, Konior Studio z Polska a americký tým architektů Steven Holl Architects + Architecture Acts – a další tři ateliéry pak byly vybrány na základě referencí. Do druhého kola postoupily projekty čtyř ateliérů, krom původně vyzvaných týmů to bylo ještě francouzské Architecture Studio. Vítěze vybírala mezinárodní porota v čele s polským architektem Krzysztofem Ingardenem.
Hala s kapacitou 1300 míst bude sloužit Janáčkově filharmonii Ostrava. Náklady na stavbu, která vznikne u Domu kultury města Ostravy, jsou odhadovány na 1,5 miliardy korun bez DPH. Už před dvěma lety město pro tento projekt zřídilo speciální účelový fond, na stavbu by měl dále přispět stát a Moravskoslezský kraj. Podle Ostravského primátora Tomáše Macury usiluje Ostrava o novou koncertní halu bezmála 60 let. Zatímco v sousedním Polsku vzniklo v posledních letech 13 koncertních hal, v Česku se to zatím nedaří. Nejblíže realizaci je Janáčkovo kulturní centrum v Brně, které by se mělo začít stavět příští rok, Praha je zatím ve fázi hledání vhodné lokality.
Americký architekt Steven Holl (1947) patří bezesporu mezi tzv. starchitects. Jeho ateliér sídlí v New Yorku, ale jeho působnost je globální. Kromě mnoha známých staveb (Kiasma v Helsinkách, studentské koleje Simmons Hall v Cambridge, vinařské centrum Loisium v rakouském Langenlois, muzeum Heart v dánském Herningu) je rovněž autorem důležitých knih Anchoring (Kotvení) a Parallax, která vyšla i českém překladu (Paralaxa).
V Hollově návrhu získala Ostrava již několikátý ambiciózní projekt kulturní stavby v řadě. Na realizaci již od roku 2004 marně čeká návrh knihovny, tzv. Černé kostky od ateliéru Kuba-Pilař, jejíž předpokládané náklady jsou 1,35 miliardy korun. Dalším z čekatelů je projekt přístavby Domu umění, tzv. Bílý stín od AP ateliéru Josefa Pleskota z roku 2011, který má stát kolem 600 milionů korun. Oba projekty město začátkem tohoto roku opětovně slíbilo zrealizovat, u obou se mluví o dokončení v roce 2023. Koncertní hala by měla být otevřena jen o rok později. U všech tří projektů se počítá se spolufinancováním města, kraje a státu.
Své rozvojové ambice projevuje Ostrava i jinak: po Praze (IPR) a Brně (KAM) má od prvního července i slezská metropole svůj Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA). Jeho součástí bude od začátku července také kancelář Refill – původně nezisková organizace, která je iniciátorem a zprostředkovatelem dočasného užívání opuštěných prostor v Ostravě. V současné době probíhá výběrové řízení na ředitele/ředitelku MAPPA, do konkurzu se přihlásila desítka zájemců.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?