Magie obrazu a čas rámu
Milena Bartlová recenze červenec 2019
Laternu magiku jsme dnes zvyklí vnímat jako mnohokrát reprízované představení pro turisty, jehož sláva vyčpěla před několika desítkami let. Zároveň jsme na ni ale trochu hrdí – vždyť díky Laterně magice jsme ukázali světu, že Československo konce padesátých let, na samém začátku poststalinské éry, má kreativní potenciál. Dojem je to tak zcela zásadní: Paradoxy a protiklady k Laterně magice patří. Jednoduchá vlastně není ani její samotná charakteristika: Je to kulturní fenomén na hranici mezi divadlem, scénografií, propagandou (dnes bychom řekli i reklamou) a filmem, jejž výrazně ovlivňovalo množství peněz i technických možností, které měli tvůrci k dispozici, ale též politicko-kulturní zadání. Jinými slovy – publikum zde bylo stejně důležité jako produkční možnosti. Aktuálně běžící badatelský projekt – jehož je výstava v brněnském Domě umění i následné pokračování v MeetFactory v Praze průběžným výstupem – se zaměřuje na filmové dotáčky, které byly součástí představení Laterny magiky. Výstavě předcházel výzkum materiálu, hledání, dokumentace, archivace a následné nezbytné restaurování, ale též důsledné tázání se po metodě uchopení takto specifického materiálu.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...

Česko je zajímavé místo pro život
Milena Bartlová rozhovor prosinec 2020
Anglický univerzitní profesor, který se přestěhoval z Birminghamu do Brna, je výjimečný úkaz. Mimořádný profesor brněnského Semináře dějin umění Matthew Rampley přináší do českých dějin umění bez nadsázky nový rozměr.

Mariánský sloup je krásný
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2020
V týdnech, kdy na celém světě propukla nová a silnější vlna revize pomníků oslavujících rasisty různého stupně a druhu, jsme si na hlavním náměstí hlavního města znovu postavili pomník, který byl před sto lety stržen, protože ztělesňoval politický útlak.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné