Mám odejít spokojen?
Radek Horáček názor leden 2007
Současné výtvarné umění má stále silnější pozici. Nesouhlasíte? Uvedu několik příkladů: Cena Jindřicha Chalupeckého je dnes i mimo ryze výtvarné struktury vnímána jako závažná událost – vzpomeňte, kde všude se loni psalo o Kateřině Šedé a letos o Barboře Klímové! Už rok je v Brně v provozu Wannieck Gallery, jedinečná privátní veřejně přístupná sbírka, a Dům umění již čtvrtým rokem představuje v cyklu Privátní pohled významné soukromé sbírky. Na letošním veletrhu Art Cologne zazářil Zdeněk Sýkora, byla zde Galerie Jiří Švestka a naše umělce vystavilo hned několik evropských galerií. Úspěchy Jána Mančušky, Jiřího Kovandy, Jana Merty a dalších už nejsou výsledkem polistopadové euforie, ale opravdovým zařazením do mezinárodního provozu umění. Jiným příkladem je růst prodeje současného umění v aukcích, přestože střední třída je u nás jinak strukturovaná a umění zatím moc nekupuje.
A samotný Dům umění? Za mého ředitelování zásadně vzrostlo množství doprovodných programů a zdvojnásobila se celková návštěvnost – z 45 tisíc návštěvníků v roce 2002 na celkem 92 tisíc v roce 2005. Je to výsledek dramaturgie, celkové atmosféry ve společnosti, ale i mého propojení s brněnskými vysokými školami a internetového servisu informací. Některé projekty dostaly zcela jedinečnou podobu – Vladimír Kokolia v Domě umění měsíc bydlel, vařil a tvořil, Dalibor Chatrný a Vladimír Havlík provedli komplexní prostorové instalace, v dosud nejcelistvějších kolekcích se představili mimo jiné Antonín Kratochvíl či Miroslav Tichý. A po letitém úsilí byla schválena rekonstrukce budovy Domu umění na léta 2006-2009. Mám odejít spokojen?
Opakovaně dostávám otázku, proč dobrovolně opouštím ředitelský post, když je instituce úspěšná. Realita této profese však nenabízí přiměřeně vyvážený vztah kladů a záporů. Ředitel je při dnešní legislativě zavalen neúnosnou šíří úkolů koncepčních, organizačních a ekonomických, odborných i společenských. Musí být dobrým manažerem i kurátorem výstav, píšícím teoretikem, ale i dramaturgem navazujících akcí. Dlouhodobé finanční podhodnocení nutí všechny pracovníky Domu umění k výrazné univerzalitě, která však není kompenzována adekvátními financemi ani pracovní pohodou.
Pět let jsem byl naplno zapojen v úředním a výstavním provozu. Výtvarným kritikům mohu podobnou zkušenost doporučit. Zažijete na vlastní kůži zákulisí výstav, nelehké dialogy s umělci, souboje s úřady, žadonění u sponzorů. Pocítíte riziko, že navzdory pár příjemným chvilkám je ohrožen váš kladný vztah k umění. Možná pak také – pro jistotu – půjdete jinam.
Rodinný portrét
Radek Horáček recenze březen 2013
Tomáš Císařovský ve Wannieck Gallery / Na výstavách Tomáše Císařovského se divákům vždy nabízejí dva základní pocity – jedním je vědomí, že se nacházíme na výstavě obrazů a setkáváme se s malířským uměním, druhým pocitem pak bývá setkání s postavami a...
Essl Award
Radek Horáček zahraniční výstava leden 2008
Cesty k nejmladšímu umění / Druhým ročníkem Essl Award – bienální ceny pro mladé umělce středoevropských a východoevropských zemí – potvrdili organizátoři ze sbírky Essl v rakouském Klosterneuburgu, že jejich podpora mladého umění je přínosná hned v několika...
Veletržní Berlín
Radek Horáček zahraniční výstava říjen 2014
Ve třetím zářijovém týdnu hostil Berlín galerijní veletrh art berlin contemporary (abc) a současně zde probíhal týden umění. Veletrhu se zúčastnily hned tři pražské galerie, což je na české poměry mimořádně silné zastoupení.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?