Nábytkářská chirurgie

Adam Štech staveniště říjen 2008

Jedním z trendů v současném experimentálním designu je náhodné a téměř kutilské skládání nábytku z jiného, již použitého nábytku či jeho různých částí. Směr, který zcela jistě vděčí za vznik velkému novátorovi Martinu Gamperovi, se rychle šíří. Gamper minulý rok podobným postupem vytvořil svůj nejznámější projekt: 100 židlí za 100 dní. Výsledkem byla série židlí, které byly složeny ze všech možných nábytkových komponentů do neuvěřitelné škály tvarů a kombinací. Opěradlo modernistické židle ze šedesátých let posloužilo jako podnož, na kterou byla nainstalována část historizující ornamentální židle atd.

Nevím, jestli je správné tento postup nazvat chirurgií. Ale zkrátka mám ten pocit. Jako by se staré „nemocné“ části židle musely vyměnit za jiné. Jako když chirurg pracuje s protézou. Výsledkem je však poněkud nová realita v podobě zvráceného hybridu určená pro galerijní provoz, a nikoli nová „vyléčená“ a zcela funkční židle.

Dalším posunutím této myšlenky je projekt What Can You Bring to the Table, který uskutečnilo 31 studentů Lundské univerzity. Ti se inspirovali slavnou surrealistickou hrou Cadavre Exquisite, kdy každý umělec nakreslil obrázek a papírem ho zakryl tak, aby byla vidět jen malá část. Další pak dokreslovali zbytek. Vznikaly tak díla plná emocí a volného plynutí asociací. Dnešní studenti docílili podobné atmosféry, tentokrát však i v třetím rozměru – namísto kreseb vzniklo 5 tematicky odlišných židlí. Každý ze studentů navrhnul jeden komponent, aniž by tušil, co kreslí spoluautoři. Židle jsou tak doslova slepeny z odlišných sedáků, opěráků a noh a vytvářejí energicky velice vypjaté unikáty. A takový je i celý „designérsko- chirurgický směr“.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné