Nábytkářská chirurgie
Adam Štech staveniště říjen 2008
Jedním z trendů v současném experimentálním designu je náhodné a téměř kutilské skládání nábytku z jiného, již použitého nábytku či jeho různých částí. Směr, který zcela jistě vděčí za vznik velkému novátorovi Martinu Gamperovi, se rychle šíří. Gamper minulý rok podobným postupem vytvořil svůj nejznámější projekt: 100 židlí za 100 dní. Výsledkem byla série židlí, které byly složeny ze všech možných nábytkových komponentů do neuvěřitelné škály tvarů a kombinací. Opěradlo modernistické židle ze šedesátých let posloužilo jako podnož, na kterou byla nainstalována část historizující ornamentální židle atd.
Nevím, jestli je správné tento postup nazvat chirurgií. Ale zkrátka mám ten pocit. Jako by se staré „nemocné“ části židle musely vyměnit za jiné. Jako když chirurg pracuje s protézou. Výsledkem je však poněkud nová realita v podobě zvráceného hybridu určená pro galerijní provoz, a nikoli nová „vyléčená“ a zcela funkční židle.
Dalším posunutím této myšlenky je projekt What Can You Bring to the Table, který uskutečnilo 31 studentů Lundské univerzity. Ti se inspirovali slavnou surrealistickou hrou Cadavre Exquisite, kdy každý umělec nakreslil obrázek a papírem ho zakryl tak, aby byla vidět jen malá část. Další pak dokreslovali zbytek. Vznikaly tak díla plná emocí a volného plynutí asociací. Dnešní studenti docílili podobné atmosféry, tentokrát však i v třetím rozměru – namísto kreseb vzniklo 5 tematicky odlišných židlí. Každý ze studentů navrhnul jeden komponent, aniž by tušil, co kreslí spoluautoři. Židle jsou tak doslova slepeny z odlišných sedáků, opěráků a noh a vytvářejí energicky velice vypjaté unikáty. A takový je i celý „designérsko- chirurgický směr“.
Mladý švédský design
Adam Štech design prosinec 2008
Skandinávský design byl vždy založen na humánním přístupu, který zaručuje dokonalé spojení tvaru a funkce předmětu a lidských potřeb. Zásadní roli hrály též odlišné přírodní podmínky a životní styl oproti kontinentální Evropě. Přírodní materiály a tradiční...
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
HOTEL PRAHA: DEKORATIVNÍ DESIGN KOMUNISTICKÉ ELITY
Adam Štech antiques červenec 2019
Jedna z nejkontroverznějších staveb minulého režimu ve svých útrobách skrývala desítky unikátních uměleckořemeslných funkčních i dekorativních prvků, které vznikly v těsné spolupráci designérů a specializovaných výtvarníků. Bohaté vybavení a výzdoba...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?