Návrat legend
Adam Štech staveniště červenec 2008
Během května a června proběhly výstavy dvou kultovních osobností designérské tvorby. Svá nová díla představili Wendell Castle v newyorské galerii Barry Friedman a Mattia Bonetti v David Gill Gallery v Londýně. Oba designéry můžeme už dnes považovat za průkopníky a legendy experimentálního autorského designu let sedmdesátých a osmdesátých. Nyní, v prvním desetiletí nového století, se zdá, že odkaz, který svým dílem zanechávají, může být mnohem aktuálnější, než je na první pohled zřejmé. Návrat dekorativních umění na letošním milánském veletrhu a jejich obecný vliv na nové designérské tendence pravděpodobně také ustaví nové pozice velkých es dekorativního galerijního designu, jimiž jsou právě Mattia Bonetti a Wendell Castle.
Obě výstavy přicházejí ve chvíli, kdy se stále hlasitěji diskutuje o designu jako o umění a kdy nastupuje řada mladých designérů, kteří tvoří experimentální galerijní design. Zkrátka galerijní designová tvorba, která se dnes prodává za horentní částky, je v kurzu, a proto i klasici tohoto směru dnes hojně vystavují vedle mladých tvůrců, jako jsou Martino Gamper, Marten Baas nebo Studio Job. A bezpochyby mají stále co říci.
Americký tvůrce skulpturálního nábytku Wendell Castle představil v newyorské galerii několik svých nových prací. Limitované edice a kousky one-off dokazují, že sedmdesátiletý designér neztratil nic ze svého talentu. Naopak, tento tvůrce nadále rozvíjí svůj ojedinělý styl, ovšem v aktuálních souvislostech. Nové materiály a tvůrčí postupy opět posouvají jeho tvorbu dopředu. Podobně si stojí i práce Mattii Bonettiho. Švýcar, který se proslavil hlavně ve velmi tvůrčím partnerství s dekoratérkou Elizabeth Garousteové, dnes tvoří sám. Jeho nová kolekce nábytku má v sobě charakteristickou ironii, hravost a dokonalost řemeslného zpracování. Stůl Chewing gum, kabinet Happy Birthday, stůl Yo-Yo a série skříněk s barevnými metalickými povrchy v sobě spojují autorův typický vyhrocený manýrismus s organicky hladkým designem Marka Newsona nebo Zahy Hadidové.
Práce obou designérů byly také k vidění na letošním ročníku veletrhu Design Miami/Basel, který se uskutečnil na začátku června v Basileji. Stále sledovanější veletrh, který se zabývá prodejem a výstavnictvím designu, se stal jakousi záštitou nad umělecky pojatým designem. Vliv Wendella Castla, Mattii Bonettiho, ale i dalších autorů se zdá čím dál větší. A to nejen na jednotlivé designéry, nýbrž i na nové strategie v prodeji designu.
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Christopher Dresser, designérský vizionář
Adam Štech design květen 2008
Jeho tvorba by se dala s nadsázkou popsat jako Bauhaus v letech historismu a secese. Christopher Dresser patří k nejzásadnějším postavám průmyslového designu. Jeho retrospektivní výstavu nyní můžeme navštívit v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Nabízí se nám jedinečná...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?