(Ne)mluvil tu někdo o totalitarismu?

Jiří Sirůček zahraničí září 2025

Berlínské bienále současného umění patří v rámci střední Evropy k těm nejsledovanějším. Jeho 13. ročník se dotýká otázek uprchlictví, prchání a odporu vůči politické represi, který metaforicky spojuje především s mazanou a plíživou povahou lišky. Jiří Sirůček v následující recenzi hodnotí, jaká témata přehlídka (ne)tematizuje, a zkoumá limity „liščí“ kurátorské strategie v kontextu dnešního Německa.

4 moucha.jpg

Htein Lin: The Fly (Paris), 2008, pohled do instalace, 13. berlinské bienále, KW Institute for Contemporary Art, 2025, © Htein Lin, foto: Eberle & Eisfeld

2 simon wachsmut.jpg

Simon Wachsmuth: From Heaven High, 2025, pohled do instalace, 13. berlinské bienále, bývalá budova soudu na Lehrter Straße, 2025, © VG Bild-Kunst, Bonn 2025, Zilberman Berlin / Istanbul, foto: Eberle & Eisfeld

1 panties for peace.jpg

Panties for Peace: Panties for Peace Emblems, 2010/25, video: The Party they don’t want you to know! LPP Pantidates | Burma election 2010, pohled do instalace, 13. berlinské bienále, KW Institute for Contemporary Art, 2025, © Panties for Peace, foto: Marvin Systermans

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné