Nelidský obrat v (českém) umění aneb proč galerie plní větve a sláma?
Environmentální tematika není v umění ničím novým, v poslední dekádě však přírodě v galeriích téměř nelze uniknout. Co stojí za tímto obratem k nelidskému a proč je vůně slámy či vlhké hlíny cítit jak v Liberci, tak v Benátkách? Následující text se zaměřuje na umělecká a filozofická východiska současného postantropocentrického umění, které v mnoha variacích vytrvale plní absolventské výstavy i světové přehlídky umění.
![Seno slama skladka_Galerie Vaclava Spaly_ph_Jan_Kolsky_PRESS_05.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4535_61e647692898ec99ace613edf8280697_full.jpg)
Seno, sláma, skládka, pohled do výstavy, Galerie Václava Špály, 2023, foto: Jan Kolský Diana Lelonek: Skládka, site-specific instalace, 2023, dále zleva doprava: Hanna-Maria Hammari: Warm worm warm wurm, 2022, David Vojtuš: RECYFIX®HICAP®F1000, 2023, Petra Janda: Vladařka, 2022, Justyna Górowska & Ewelina Jarosz: Kybersvatba se žábronožkou, 2021, Krevetka, 2022, Dagmar Šubrtová: ze série Tajný oheň, 2007, Nová divočina, 2006—2013
![OOO.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4533_dbd8cba4949e36587a1d9e3e598c5f82_full.jpg)
Anetta Mona Chișa a Lucia Tkáčová: ooOOoOoooOOOOooOoOOOooOo, 2017, sklo, kámen, kov, naložená zelenina, foto: Peter Snadik
![Denisa.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4530_81a4035c61935a6ce594ab23b7d0d0d4_full.jpg)
Denisa Langrová: Elementární tendence soudružnictví a vazeb, záběr z videa, 2021, délka 16 m 20 s
![obejkt 2.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4534_08d17c720166a856fba79d9666a65584_full.jpg)
Timur Si-Qin: Axe Affect, 2013, pohled do výstavy Speculations on Anonymous Materials, Fridericianum, Kassel, foto: Achim Hatzius
![WhispersDivulgingAA (2).jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4536_f77bb4603c385fa3e8cecd1b7350c0d9_full.jpg)
Lukáš Prokop: Whispers Divulging, záběr z videa, 2020, délka 4 m 59 s
![Nela 2.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4532_d28be06829c78255dc58d31152fb5658_full.jpg)
Nela Britaňáková, performance v rámci výstavy Orchids Get Headaches Too, 2020, 123 Gallery, foto: Martin Netočný
![jan-matysek_gm_13_p4a4776.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4385/4531_37523484ea2051d3f60105ce6dde9159_full.jpg)
Jan Matýsek: Leviathan’s Wet Dream, 2020, pohled do výstavy, Galerie Mladých, foto: Eva Rybářová
![MZO_Claire Fontaine_0620.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4657/5395_c9e3e3180c0db506d7f15ecde8c3ab67_small.jpg)
Kdo je tady cizincem? 60. Benátské bienále
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček výstava červenec 2024
Benátské bienále patří již od svého vzniku k nejsledovanějším přehlídkám současného umění. Jeho 60. ročník s podtitulem Foreigners Everywhere, tedy „cizinci všude“, se na mnoha úrovních věnuje tématu cizosti a cizinectví.
![_DSC0312.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3675/1589_cbe18111e0fe37e186e90bab1b810153_small.jpg)
Airpocalypse: Rouška jako stylový doplněk konce světa?
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček téma duben 2020
Pokud existuje předmět, který v sobě dokonale zhmotňuje současnou nejistotu, strach a (informační) zmatení, je to bezpochyby rouška. Ačkoli rok 2020 teprve začal, už nyní je zřejmé, že jeho dominantní vizuální reprezentací budou pravděpodobně právě ochranné masky:...
![d15_Fridericianum_Dan_Perjovschi_Foto_2022_Foto_Nicolas_Wefers_002.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4262/4131_fe33be43c6499209f1579f471dfdc97e_small.jpg)
Documenta 15. Kontextu uniknout nelze
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček výstava září 2022
Patnáctý ročník „muzea 100 dní“ provází už od počátku řada diskuzí a skandálů. V čem je letošní kasselská přehlídka tak kontroverzní? Proč na ní podle mnohých není skoro žádné umění? A v jakých ohledech může být i přes své problémy inspirativní?...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?