Nelidský obrat v (českém) umění aneb proč galerie plní větve a sláma?

Jiří Sirůček téma květen 2023

Environmentální tematika není v umění ničím novým, v poslední dekádě však přírodě v galeriích téměř nelze uniknout. Co stojí za tímto obratem k nelidskému a proč je vůně slámy či vlhké hlíny cítit jak v Liberci, tak v Benátkách? Následující text se zaměřuje na umělecká a filozofická východiska současného postantropocentrického umění, které v mnoha variacích vytrvale plní absolventské výstavy i světové přehlídky umění.

Seno slama  skladka_Galerie Vaclava Spaly_ph_Jan_Kolsky_PRESS_05.jpg

Seno, sláma, skládka, pohled do výstavy, Galerie Václava Špály, 2023, foto: Jan Kolský Diana Lelonek: Skládka, site-specific instalace, 2023, dále zleva doprava: Hanna-Maria Hammari: Warm worm warm wurm, 2022, David Vojtuš: RECYFIX®HICAP®F1000, 2023, Petra Janda: Vladařka, 2022, Justyna Górowska & Ewelina Jarosz: Kybersvatba se žábronožkou, 2021, Krevetka, 2022, Dagmar Šubrtová: ze série Tajný oheň, 2007, Nová divočina, 2006—2013

OOO.jpg

Anetta Mona Chișa a Lucia Tkáčová: ooOOoOoooOOOOooOoOOOooOo, 2017, sklo, kámen, kov, naložená zelenina, foto: Peter Snadik

Denisa.jpg

Denisa Langrová: Elementární tendence soudružnictví a vazeb, záběr z videa, 2021, délka 16 m 20 s

obejkt 2.jpg

Timur Si-Qin: Axe Affect, 2013, pohled do výstavy Speculations on Anonymous Materials, Fridericianum, Kassel, foto: Achim Hatzius

WhispersDivulgingAA (2).jpg

Lukáš Prokop: Whispers Divulging, záběr z videa, 2020, délka 4 m 59 s

Nela 2.jpg

Nela Britaňáková, performance v rámci výstavy Orchids Get Headaches Too, 2020, 123 Gallery, foto: Martin Netočný

jan-matysek_gm_13_p4a4776.jpg

Jan Matýsek: Leviathan’s Wet Dream, 2020, pohled do výstavy, Galerie Mladých, foto: Eva Rybářová

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné