Nová šéfkurátorka GHMP
Tomáš Klička zpráva červen 2021
V čele kurátorského týmu Galerie hlavního města Prahy od 1. června 2021 nově stane Helena Musilová. Na post hlavní kurátorky byla jmenovaná na základě výběrového řízení, které největší galerie spravovaná magistrátem vypsala letos v únoru.

Helena Musilová v roce 2014 v Radiu Wave, foto: Martina Pavloušková
Stalo se tak poté, co závěrem minulého roku byla ve funkci ředitelky galerie na dalších šest let potvrzena Magdalena Juříková, která instituci vede již od roku 2012 (viz AA 2/2021).
Do výběrového řízení se přihlásilo celkem pět zájemců a zájemkyň, z nichž požadavky splnili tři: Historička umění a dosavadní šéfkurátorka Musea Kampa Helena Musilová, filozof, teoretik a kurátor Milan Kreuzziger a vedoucí vydavatelství Artantiques media, novinář, historik umění a náš kolega Jan Skřivánek.
Trojice finálových uchazečů představila svoje koncepce před porotou, kterou tvořili kurátoři a historici umění Vít Havránek, Pavlína Morganová a Anna Pravdová, ředitel ostravské Galerie výtvarného umění Jiří Jůza, za GHMP a město pak Magdalena Juříková, Miroslav Koláček a Jiří Sulženko. Na výběru Musilové se porota shodla jednomyslně. „Rozhodly její kurátorské a manažerské předpoklady, koncepce i samotný pohovor, v němž nastínila přesvědčivý styl vedení odborné práce i řadu námětů pro badatelské směřování naší instituce. Má za sebou také četné zkušenost z domácích a zahraničních projektů z minulosti, které jsou dobrým předpokladem pro tento post a rozvoj oddělení,“ konstatuje Magdalena Juříková. Právě záměr posílit vědeckou stránku instituce byl součástí její vítězné koncepce, se kterou loni ve výběrovém řízené obhájila post ředitelky. Za kvalitativně nevyrovnanou programovou dramaturgii výstav, jež bude součástí práce šéfkurátorky, byla Juříková v minulosti kritizovaná (např. serverem Artalk). Dosud v GHMP funkce hlavní kurátorky chyběla.
Helena Musilová v minulosti působila jako pedagožka na pražské FAMU a jako kurátorka v Národní galerii Praha, kde v letech 2014–2015 zastávala post ředitelky Sbírky moderního a současného umění. Od roku 2015 pak pracuje jako šéfkurátorka Musea Kampa. Spektrum témat jejího kurátorského zájmu je poměrně široké. Zaměřuje se na české a středoevropské umění 20. století, zejména 70. a 80. léta, a fotografii. Připravila však také monografické výstavy Joži Uprky (NGP, 2011–12), Theodora Pištěka, Františka Kupky (obě NGP, 2013) nebo výstavu Anatomie skoku do prázdna: Rok 1968 a umění v Československu (Západočeská galerie v Plzni, 2018). Mezi její poslední projekty patří publikace Jiří Valoch: kurátor, teoretik, sběratel. Léta 1965–1980 (2020). V roce 2020 kandidovala na post ředitelky Národní galerie.

Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...

Umění na Ukrajině během války
Tomáš Klička zprávy duben 2022
Ruská agrese na Ukrajině ohrožuje vedle lidských životů také památky a má pochopitelně silný dopad i na svět umění. V nebezpečí jsou sbírky a budovy ukrajinských galerií a muzeí a samozřejmě i životy jejich zaměstnanců.

Člověk poznává kresbou a často na něco přijde
Eva Riebová Tomáš Klička rozhovor únor 2020
Kreslířka Inge Kosková patří k nenápadným, ale významným umělkyním spojeným s Olomoucí, kde v osmdesátých letech náležela k okruhu tzv. olomoucké kresby. S autorkou, která koncem ledna oslavila osmdesáté narozeniny, jsme v jejím olomouckém domově rozmlouvali o vztahu...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?