O užitečnosti formální analýzy

Pepa Ledvina téma listopad 2022

Kategorie formy nemá v oboru dějin umění dobré jméno. Hlavním důvodem je role, kterou v minulosti sehrávala v rámci formalismu. Někdejší víru uměleckohistorických formalistů v to, že skrze samotné formy uměleckých děl lze odhalovat jejich historické významy a funkce, je ve světle pozdější kritiky jednoduše neudržitelná. Znamená to ale, že bychom kvůli tomu měli rezignovat na samotnou snahu reálné formy uměleckých děl objektivně popisovat? A není samotná skutečnost, že takový formální popis žádný význam nepředjímá, nakonec nejpádnějším důvodem pro to, aby formálně analytické techniky představovaly fundament uměleckohistorického bádání?

mnemosyne.jpg

Historik umění Aby Warburg ve svém Atlasu Mnemosyne (20. a 30. léta 20. století) seskupil podle různých témat reprodukce artefaktů, které se liší dobou i místem vzniku. Vedle sebe se objevují antické sochy, středověké či blízkovýchodní vědecké ilustrace, renesanční satirické kresby, reprezentativní portréty barokních panovníků i reklamy z počátku 20. století. Pohled do výstavy Aby Warburg: Bilderatlas Mnemosyne: Das Original, která proběhla v roce 2020 v HKW v Berlíně, foto: Silke Briel / HKW

profimedia-0353078744.jpg

Mládě šimpanze bere do ruky kámen, aby rozbilo ořech. Vybralo si ho proto, že podobný vidí u své matky (replikace), nebo proto, že má příhodný tvar i velikost (invence)? foto: Profimedia

profimedia-0010451944 (1).jpg

Bude mít hrad z lega červenou střechu? A bude to proto, že většina hradů, které Nela viděla, takovou střechu má (zobrazovací funkce), nebo proto, že se střechy zkrátka mají zobrazovat červené (symbolická funkce)? foto: Profimedia

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 999 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné