Občanské fórum
Lukáš Pilka vizuál listopad 2017
Značka Občanského fóra vznikla 25. listopadu 1989 v Ateliéru knižní kultury a písma na pražské VŠUP. Ráno byla vyhlášena grafická soutěž, přes den se připravila řada návrhů a už večer vybrali členové akčního výboru v Mánesu logo od Pavla Šťastného, které se mělo stát symbolem protestních dnů i prvních svobodných voleb.
Fixou nakreslené iniciály OF připomínaly svou spontánností podobu revolučních hesel, která tou dobou pokrývala česká náměstí, výlohy krámů i vestibuly v metru. Šťastného logo převzalo jejich uvolněné písmové formy, rozvinulo je familiárním obrázkem úsměvu, a dobře tak souznělo s již existujícím vizuálním stylem vzešlým z lidové tvořivosti. Nejspíš není náhoda, že se s podobnými značkami můžeme setkat i u dalších revolučních hnutí (nejen) z doby hroutícího se komunismu. Symbol polské Solidarity navržený Jerzym Janiszewským je tvořen písmem připomínajícím malbu tlustým štětcem na hrubou zeď. Karol Rosmány zas pro slovenskou Verejnosť proti násiliu připravil „vítězné V“ složené z červené a modré čáry, na jejichž koncích jsou vidět cákance barvy.
Tato bezprostřední „občanská“ grafika neodkazovala pouze k upřímnosti protestů, ale zároveň ostře kontrastovala s obrazem vládnoucí státostrany. Představovala totiž zcela jiný styl než nekonečné rudé draperie osázené zlatými patkovými písmy na stranických sjezdech a všudypřítomné agitační plakáty pečlivě navržené prorežimními akademiky a důsledně kontrolované uměleckými komisemi.
Velká data a hledání ztracených světů
Lukáš Pilka téma únor 2020
Digitalizace velkého množství dat a jejich následné zužitkování patří k výzvám současnosti také v dějinách umění. Jednou z možností, které se skrze strojové učení nabízí, je využít je při tvorbě rekonstrukcí uměleckých děl, stylových imitací nebo imitací celých...
Jak algoritmy myslí, tvoří a lžou
Lukáš Pilka téma říjen 2021
Technologie strojového učení, označovaná také jako neuronové sítě, je volně inspirována uspořádáním biologických neuronů v mozku. Jde o algoritmus dobře použitelný ke klasifikaci i generování (nejen) vizuálních dat.
Skutečné zážitky ve virtuálním světě
Lukáš Pilka téma květen 2020
Setkejte se s uměním v digitální simulaci, projděte se nepostavitelnou architekturou, prohlédněte si nevystavitelné exponáty, navštivte vzdálená místa a promluvte si s historickými osobnostmi. Ponořte se do imaginárního muzea, které nikdy nezavírá.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?