Oceněná vzpoura
Karolina Jirkalová staveniště únor 2007
Cenu Archiwebu 2006 získal architekt Martin Rajniš za nejzajímavější příspěvek do současné diskuse o moderní architektuře v ČR. „Rajniš je ledoborcem brázdícím zamrzající vody českého stavebnictví. Zvyšující se počet regulativů, normativů a subjektivních rozmarů v českém stavebnictví dostal v podobě Rajnišových domů pohlavek a snad se nad sebou zamyslí,“ komentuje redakce internetového portálu svou volbu.
Marin Rajniš, v 70. letech člen dnes už téměř legendární Školky libereckého SIALu, je jedním z autorů obchodního domu Máj na pražské Národní třídě. V 90. letech působil v D.A. Studiu, které se mimo jiné podílelo na stavbě centra Nový Smíchov. Po jeho rozpadu založil spolu s Patrikem Hoffmanem kancelář H.R.A., která se intenzivně věnovala vývoji vlastního patentovaného stavebnicového konstrukčního systému. Ten použili v projektech několika rodinných domů a částečně i v návrhu na novou poštovnu na Sněžce.
Už tady se začaly Rajnišovy konflikty s nejrůznějšími úřady přiostřovat, téměř žádný z projektů nebyl povolen. Začátkem loňského roku vyzval Rajniš v diskusním pořadu České televize mladé architekty, aby stavěli načerno, následovala přednáška s názvem Stavba a právo na vzpouru a dokumentární film Martin Rajniš – strategie svobody.
Rajniš jako architekt ale protestuje především svými stavbami: vedle své chalupy v Maxově v Jizerských horách postavil „sklad dřeva ve tvaru domu“ a jeho protestsong završila Věž Schlozberg – „sklad dřeva ve tvaru věže s kontrolním schodištěm“ –, která v létě vyrostla na nedalekém kopci. Úřady neústupně vyžadují stavební povolení, ale Martin Rajniš, který nemá ve zvyku se vzdávat, opakuje, že věž je jen sklad na výšku a že zákon stavební povolení na uložené dříví nevyžaduje. „Poženu to klidně až do Štrasburku. Jde o princip. Snažím se udržet si svou svobodu a udělat věc, kterou zákon nijak nereguluje,“ říká architekt. Jako ústupek vnímá i jakékoli návrhy na zpětnou legalizaci stavby. Tleská mu nejen Archiweb, studenti architektury a četní návštěvníci maxovské louky, ale také redakce Art&Antiques.

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Velmi podivné a dvojznačné zboží
Karolina Jirkalová architektura listopad 2019
Podle zpráv z médií se zdá, že Česká republika se stává centrem světové architektury. Prahu obohatí realizace od Zahy Hadid, Evy Jiřičné či Thomase Heatherwicka, černou Ostravu leskem svého jména obdaří Steven Holl. Máme se tedy na co těšit. Anebo spíš ne?

Česko-slovenský pavilon v Benátkách čeká rekonstrukce
Karolina Jirkalová zprávy duben 2020
Zahájení letošního 17. bienále architektury v Benátkách, které mělo začít v květnu, se zatím odsouvá na konec srpna. Společný česko-slovenský pavilon v areálu Giardini však v každém případě zůstane zavřený, v následujících letech ho čeká kompletní rekonstrukce....
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné