Olověný Dušan 2011
Karolina Jirkalová staveniště květen 2011
Letošní soutěž studentských prací Fakulty architektury ČVUT Olověný Dušan zná své vítěze. Nezávislá porota, které předsedala Jana Tichá, ocenila pět konkrétních projektů a také tři ateliéry, kde je „cítit mimořádná týmová a tvůrčí energie i nasazení pedagoga“. Nad rámec běžně vyhlašovaných kategorií pak porota udělila ještě anticeny, tzv. Plyšové Dušany, které získalo pět ateliérů. Podle poroty se tyto ateliéry vyznačují „tolerováním elementárních chyb a bezradností studentů, ponechaných napospas vlastním zmatkům“.
Všech pět oceněných projektů řeší zcela konkrétní urbanistické souvislosti, nejde o žádné ideové návrhy na blíže neurčená místa. New Florenc Praha je projekt týmu španělských studentů, kteří jsou v ateliéru Krátký-Marques na stáži v rámci programu Erasmus. Pro celou oblast dnešního autobusového nádraží Florenc navrhli rozsáhlý multifunkční komplex s převahou bydlení, samotné autobusové nádraží pak umístili do podzemí. Podle poroty je „rozsáhlý komplex členěný právě tak, že si uchovává lidské měřítko, aniž by rozdrobil celek“. Marika Dumková z ateliéru Štempel-Beneš navrhla do jižního cípu pražského Dětského ostrova Městské lázně. Porota ocenila především kontextualitu jejího řešení, která však není bez výrazu – horizontála lázní obohacuje pražské panorama a nautickou symbolikou evokuje atmosféru říčních lázní. Tomáš Feistner z ateliéru Koucký-Lisecová oslovil porotu svou Ovčí biofarmou v krkonošské vesnici Dolní Lysečiny. Jeho řešení vychází z tradiční dispozice místních chalup, aniž by se vzdával současného výrazu. Zbývající dva oceněné projekty jsou v podstatě krajinářské, přestože jsou oba situovány do Prahy. Jaroslav Filek z ateliéru Jeníček-Papadopoulos navrhl novou podobu Bojiště na Bílé hoře, která má evokovat vzhled bojiště po bitvě, kde promlouvala především děla. Střed pláně je poset většími i menšími krátery, celé území pak protínají dvě zkřížené cesty. Tomáš Wožniak z ateliéru Plicka-Řezáč je autorem projektu Strahovského parku, kdy celý strahovský kopec pojímá jako zelený pás spojující kompaktní město s otevřenou krajinou.
Zbývající dva oceněné projekty jsou v podstatě krajinářské, přestože jsou oba situovány do Prahy. Jaroslav Filek z ateliéru Jeníček-Papadopoulos navrhl novou podobu Bojiště na Bílé hoře, která má evokovat vzhled bojiště po bitvě, kde promlouvala především děla. Střed pláně je poset většími i menšími krátery, celé území pak protínají dvě zkřížené cesty. Tomáš Wožniak z ateliéru Plicka-Řezáč je autorem projektu Strahovského parku, kdy celý strahovský kopec pojímá jako zelený pás spojující kompaktní město s otevřenou krajinou.
Mezi ateliéry vyzdvihla porota ateliér Hájek-Hulín, především za rozvíjení tvůrčích schopností a imaginace studentů. Také strategie jednoho zadání pro celý ateliér je podle poroty efektivní, neboť „posiluje individualitu studentů, kteří si ve vzájemné konfrontaci tříbí vlastní názor“. Ateliér Flo(w) dvojice Florián-Kurilla má v rámci Fakulty architektury zvláštní postavení – zaměřuje se na experimentální digitální metody navrhování. Porota mimo jiné ocenila, že se ateliér nespoléhá jen na zázemí školy, ale že si vybudoval celou síť spolupracujících institucí a firem. Třetím oceněným je ateliér Stempel-Beneš, který stejně jako ateliér Hájek-Hulín pracuje s jednotným zadáním pro všechny studenty.
Obecně porota s potěšením konstatovala, že viděla řadu „zajímavých komplexních projektů, které obsahovaly i infrastrukturu a veřejný prostor“. Přesto však v jejím hodnocení mírně převažuje kritika: „Na druhé straně nás překvapilo množství předvídatelných řešení, jaká bychom očekávali od unaveného projektanta s hypotékou, leasingem a početnou rodinou v zádech. Od studentů jsme čekali víc invence a rozletu. Postrádali jsme ve větší míře nejen experiment nebo inovaci, ale i velkorysost a eleganci v zacházení s prostorem.“ Plyšové Dušany si porota nepřála zveřejnit mimo zdi školy, „vyznamenané“ ateliéry i jejich hodnocení bude možné si přečíst ve fakultním časopise Alfa.
Soutěž Olověný Dušan vyhlašuje každý rok Spolek posluchačů architektury. Cílem je získat nezávislý pohled na kvalitu výuky architektury na Fakultě architektury ČVUT v Praze.

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Velmi podivné a dvojznačné zboží
Karolina Jirkalová architektura listopad 2019
Podle zpráv z médií se zdá, že Česká republika se stává centrem světové architektury. Prahu obohatí realizace od Zahy Hadid, Evy Jiřičné či Thomase Heatherwicka, černou Ostravu leskem svého jména obdaří Steven Holl. Máme se tedy na co těšit. Anebo spíš ne?

Česko-slovenský pavilon v Benátkách čeká rekonstrukce
Karolina Jirkalová zprávy duben 2020
Zahájení letošního 17. bienále architektury v Benátkách, které mělo začít v květnu, se zatím odsouvá na konec srpna. Společný česko-slovenský pavilon v areálu Giardini však v každém případě zůstane zavřený, v následujících letech ho čeká kompletní rekonstrukce....
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné