Oslnění ve službách osvícení
Petr Šourek úhel prosinec 2009
Platonem se mi začínat nechce, ale musím. Po něm se totiž jmenuje jeskyně, kterou vymyslel a vybavil elementární projekční technikou: ohněm a loutkami, jejichž stíny se promítají na protější stěnu. V jeskyni sedí diváci (to máme být my všichni) a hledí na tančící stíny. Tím obvykle výklad Platonovy jeskyně končí, jako by už všichni dávno měli jasno, co chce slavná metafora říct: sledujeme stíny namísto jejich zdroje a vzniku. Tradičně beze zmínky zůstává malý detail s velkými právními a filozofickými důsledky. V Platonově jeskyni se děje násilí. Diváci jsou připoutáni řetězy a dění za svými zády nemohou sledovat. Nejsou ošáleni, nýbrž nuceni nechat se šálit. Platonova jeskyně je hned ve dvojím smyslu slova násilná metafora. Naše každodenní zkušenost ukazuje, že donucovací prostředky si mohl Platon ve své jeskyni odpustit a namísto okovů vedle pohodlných sedadel umístit držák na kolu. Vždyť obraz sám do křesla přikove dokonale.
Komunita rybářů
Petr Šourek úhel září 2014
Kde se vzala, tu se vzala: komunita. Tedy rybáři tam byli odjakživa. U rybníků v našem cípu města seděli odnepaměti roztroušeně podél břehů. Organizovaně neorganizovaně, s členskou legitimací v revíru podle povolenky lovili kaprovité ryby. Pstruhové vody zurčely káděmi...
Ukaž mi mou ruinu
Petr Šourek úhel listopad 2008
Děti architektů jsem mezi svými spolužáky na Lidové škole umění rozpoznal snadno. Chodili jsme kreslit do plenéru domy, které stály v oparu na druhém břehu Vltavy. Potomci architektů využívali k přesnému zachycení staveb grif, který je naučili rodiče: přetahovali čáry v...
Vidět slepeckou holí
Petr Šourek úhel červenec 2008
„Slepota brání lásce. Slepý nevidí, a proto jeho duše nemá kde vzít podnět k nekonečnému přemítání, z něhož se rodí láska,“ píše Andrea Capellanus v polovině 12. století ve svém Umění dvorné lásky, a rezolutně tak vylučuje slepce spolu s lakomci a přestárlými...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?