Stockholm – Pontus Hultén (1924-2006), první ředitel pařížského Centre Pompidou, ředitel stockholmského Moderna Museet a známý švédský sběratel, byl zřejmě také neznámým padělatelem. V prosinci o tom informoval časopis Artforum. Obětí jeho zájmu se staly Warholovy krabice Brillo z 60. let.

Hultén si měl od švédských tesařů nechat vyrobit 105 kopií dřevěných krabic na výstavu v Petrohradě v roce 1990 a vydávat je za originály. Moderna Museet tuto informaci v listopadu potvrdilo a šest podvrhů vyřadilo ze svých sbírek. Z toho však vyplývá, že se po světě toulá dalších 99 padělků. Cena jedné Warholovy krabice se sítotiskovým logem firmy Brillo se přitom může vyšplhat až na 2 milióny korun.

Pravost Warholových děl obvykle posuzuje komise při Andy Warhol Foundation, ke kauze se ale zatím nevyjádřila. Mlčí i aukční síně Sotheby’s a Christie’s, přestože by řešení případu mělo být také v jejich zájmu. Na webových stránkách Sotheby’s lze například najít dvě krabice Brillo s Hulténovou proveniencí, vydražené v letech 2003 a 2005 za 42 a 56 tisíc liber.

První instalace z krabic firmy Brillo, která dodnes vyrábí drátěnky a jiné domácí cídiče, vytvořil Andy Warhol v roce 1964. „Když poznal, že se určitý předmět každodenní potřeby stal zrcadlem kolektivního vědomí, jednal rozhodně,“ popsal proces uměleckého posvěcení průmyslových výrobků autor Warholovy monografie Klaus Honnef.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné