Propad návštěvnosti světových galerií v roce 2020

Tomáš Klička zprávy květen 2021

Když jsme informovali o výrazném propadu návštěvnosti tuzemských galerií v minulém roce (AA 3/2021), údaje o jejich protějšcích ve světě ještě nebyly známé.

333_af_kj_artists_world_map_no_titles.jpg

Ilustrační koláž, zdroj: The Art Newspaper, Ken Bromley Art Supplies, artsupplies.co.uk

Globální čísla však vypovídají o srovnatelně dramatickém dopadu – mezi stovkou největších muzeí umění nastal oproti předešlému roku 2019 propad o neuvěřitelných 77 procent, z 230 na 53 milionů návštěvníků.

V absolutních číslech figurují mezi deseti celosvětově nejvyhledávanějšími galeriemi převážně tytéž instituce jako v minulých letech. Počty jejich návštěvníků však představují oproti předchozím rokům pouhý zlomek. Spolu s uzavíráním a omezováním návštěvnické kapacity se na číslech významně podepsalo utlumení mezinárodního turismu. Údaje už tradičně přinesl závěrem března list The Art Newspaper, který tentokrát stejně jako my v případě českých galerií nesledoval údaje o jednotlivých výstavách, ale souhrnnou návštěvnost jednotlivých institucí. Na vrcholu se stále nalézá pařížský Louvre (2,7 milionu oproti 9,6 milionu v r. 2019, meziroční pokles 72 procent) následovaný Národním muzeem Číny v Pekingu (1,6 milionu oproti 7,4 milio­nu v r. 2019, meziroční pokles 78 procent) a Tate Modern (1,4 milionu oproti 6 milionům v r. 2019, meziroční pokles 77 procent). I ostatní galerie v top 10 se drží většinou nad milionem návštěvníků a propady se nacházejí v rozpětí mezi 50 a 80 procenty: Vatikánská muzea, Britské muzeum, Muzeum královny Sofie v Madridu, londýnská Národní galerie, Metropolitní muzeum v New Yorku. V první desítce se díky kratší době uzavření vloni ocitlo Státní ruské muzeum v Petrohradě a japonské Muzeum současného umění 21. století v Kanazawě. S 283 tisíci návštěvníky nalezneme na 85. místě mezi stovkou nejnavštěvovanějších světových muzeí umění i Národní galerii Praha (NGP tak předběhla např. i Guggenheimovo muzeum v New Yorku, které bylo zavřené celých sedm měsíců). Podle šetření The Art Newspaper byly evropské galerie uzavřeny vloni průměrně po dobu 112 dní, což je doba srovnatelná s uzavřeními v České republice.

Před uzavřením však přeci jen padl jeden rekord týkající se samostatné výstavy – výstavní trhák věnovaný Leonardovi v Louvru lákal v průměru 10 000 lidí denně, a stal se tak nejnavštěvovanější výstavou této pařížské instituce vůbec.

Nejde ale jen o abstraktní čísla. Mnohé ze zmíněných institucí jsou oproti českým galeriím více závislé na příjmech ze vstupného, takže propad návštěvnosti znamenal v mnoha galeriích výraznou díru v rozpočtu. Instituce ji často řešily propouštěním, za něž si vysloužily veřejnou kritiku. To byl i případ všech poboček Tate a Victoria and Albert Museum, jejichž příjmy klesly o 60 procent. Dalším, neméně kontroverzním způsobem, který galerie – zejména ve Spojených státech – zvažovaly, byl prodej umění ze sbírek. Zisk z deakvizic měl sanovat ztráty třeba v případě Metropolitního muzea.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard