Propad návštěvnosti světových galerií v roce 2020
Tomáš Klička zprávy květen 2021
Když jsme informovali o výrazném propadu návštěvnosti tuzemských galerií v minulém roce (AA 3/2021), údaje o jejich protějšcích ve světě ještě nebyly známé.

Ilustrační koláž, zdroj: The Art Newspaper, Ken Bromley Art Supplies, artsupplies.co.uk
Globální čísla však vypovídají o srovnatelně dramatickém dopadu – mezi stovkou největších muzeí umění nastal oproti předešlému roku 2019 propad o neuvěřitelných 77 procent, z 230 na 53 milionů návštěvníků.
V absolutních číslech figurují mezi deseti celosvětově nejvyhledávanějšími galeriemi převážně tytéž instituce jako v minulých letech. Počty jejich návštěvníků však představují oproti předchozím rokům pouhý zlomek. Spolu s uzavíráním a omezováním návštěvnické kapacity se na číslech významně podepsalo utlumení mezinárodního turismu. Údaje už tradičně přinesl závěrem března list The Art Newspaper, který tentokrát stejně jako my v případě českých galerií nesledoval údaje o jednotlivých výstavách, ale souhrnnou návštěvnost jednotlivých institucí. Na vrcholu se stále nalézá pařížský Louvre (2,7 milionu oproti 9,6 milionu v r. 2019, meziroční pokles 72 procent) následovaný Národním muzeem Číny v Pekingu (1,6 milionu oproti 7,4 milionu v r. 2019, meziroční pokles 78 procent) a Tate Modern (1,4 milionu oproti 6 milionům v r. 2019, meziroční pokles 77 procent). I ostatní galerie v top 10 se drží většinou nad milionem návštěvníků a propady se nacházejí v rozpětí mezi 50 a 80 procenty: Vatikánská muzea, Britské muzeum, Muzeum královny Sofie v Madridu, londýnská Národní galerie, Metropolitní muzeum v New Yorku. V první desítce se díky kratší době uzavření vloni ocitlo Státní ruské muzeum v Petrohradě a japonské Muzeum současného umění 21. století v Kanazawě. S 283 tisíci návštěvníky nalezneme na 85. místě mezi stovkou nejnavštěvovanějších světových muzeí umění i Národní galerii Praha (NGP tak předběhla např. i Guggenheimovo muzeum v New Yorku, které bylo zavřené celých sedm měsíců). Podle šetření The Art Newspaper byly evropské galerie uzavřeny vloni průměrně po dobu 112 dní, což je doba srovnatelná s uzavřeními v České republice.
Před uzavřením však přeci jen padl jeden rekord týkající se samostatné výstavy – výstavní trhák věnovaný Leonardovi v Louvru lákal v průměru 10 000 lidí denně, a stal se tak nejnavštěvovanější výstavou této pařížské instituce vůbec.
Nejde ale jen o abstraktní čísla. Mnohé ze zmíněných institucí jsou oproti českým galeriím více závislé na příjmech ze vstupného, takže propad návštěvnosti znamenal v mnoha galeriích výraznou díru v rozpočtu. Instituce ji často řešily propouštěním, za něž si vysloužily veřejnou kritiku. To byl i případ všech poboček Tate a Victoria and Albert Museum, jejichž příjmy klesly o 60 procent. Dalším, neméně kontroverzním způsobem, který galerie – zejména ve Spojených státech – zvažovaly, byl prodej umění ze sbírek. Zisk z deakvizic měl sanovat ztráty třeba v případě Metropolitního muzea.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.

Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...

Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?