Rare vintage, 1930, Czech Futurit?

Hana Rousová recenze duben 2019

„Počas výskumu sme ani raz nepoznali strach. Nebáli sme sa bádať ďalej. Nebáli sme sa realizovať repliky. Nebáli sme sa experimentovať s vizuálom. Tak jako sa Škola uměleckých remesiel nebála moderny, ani my sa nebojíme výstavy.“ Tak uvádí Maroš Schmidt, vedoucí Slovenského múzea dizajnu v Bratislavě, které je součástí Slovenského centra dizajnu, Průvodce po výstavě Nebáť sa moderny! 90. výročie založenia Školy uměleckých remesiel na Bratislavském hradě. Že Schmidt replikuje proklamativní a bojovou rétoriku moderny, je pro název výstavy, její koncepci i instalaci symptomatické. Inspiroval ho jeden z programových textů Josefa Vydry, zakladatele a dlouhodobého ředitele školy: „Nebáť sa moderny, kriticky z nej vyberať a skúšať všetko najnovšie…“ A nejspíš i některé pasáže z časopisu Súkromné Listy Fullu a Galandu (1930–1932), vedoucích malířského oddělení na ŠUR, který se měl stát tribunou vyrůstající „zo základu nekompromisního boja o nové umelecké smery…“. Výstavní projekt by se dal charakterizovat jako retro s lehkou distancí.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné