Roztroušení chalupáři
Karolina Jirkalová zprávy červen 2007
Praha – Do konce května přijímá Společnost Jindřicha Chalupeckého přihlášky do osmnáctého ročníku své ceny pro umělce do 35 let. Zásadní změnou letošního ročníku bude prezentace finalistů – každý z nich vystaví své práce v jedné z pěti pražských alternativních galerií: Entrance, NoD, Jelení, A.M. 180 a ETC. Po loňské výstavě v ideálních podmínkách Domu umění města Brna je to velký skok do neznáma.
S vystavováním v Praze tápe Chalupeckého cena již několik let, finalisté vystřídali Pražský hrad, Veletržní palác, galerii Futura či Městskou knihovnu. Letos se pořadatelům vhodný prostor, kde by svá díla mohli vystavit všichni finalisté, najít nepodařilo. S Milanem Knížákem nejsou organizátoři zadobře, Rudolfinum zájem o výstavu finalistů nemá. Galerie Hlavního města Prahy, která Chalupeckého ceně před dvěma lety poskytla Městskou knihovnu, letos nabídla suterénní prostory Domu U Zlatého prstenu. Ty však podle sekretáře soutěže Dana Merty nejsou příliš vhodné.
Již několik let se uvažuje o propojení Cen Jindřicha Chalupeckého se soukromou galerií moderního umění DOX, která vyrůstá v Holešovicích. Termín jejího otevření je však stále nejistý. Zbývá galerie Mánes, tam ale pořadatelé ceny své finalisty nechtějí z principiálních důvodů – nesouhlasí se způsobem, jakým je jedna z nejkrásnějších pražských výstavních síní provozována. A ponechat výstavu finalistů Brnu, namísto každoročního střídání, se organizátorům také nechce. Brněnský Dům umění navíc čeká rekonstrukce, a tak by letošní ročník stejně zastřešit nemohl.
Jako možnou variantu tak Tomáš Pospiszyl navrhl síť menších nezávislých galerií. Tedy prostor, kde mladí výtvarníci běžně vystavují. Předností tohoto řešení je podle organizátorů rozšíření povědomí veřejnosti o těchto galeriích, které jsou vesměs známé jen užšímu okruhu lidí z oboru. Nevýhody této prezentace však převažují: Bude velmi těžké jednotlivé finalisty srovnávat, neboť budou vystavovat ve velmi odlišných prostorech a podmínkách. Především však návštěvníků, kteří budou ochotni podniknout tuto výtvarnou pouť po různých částech Prahy, bude asi znatelně méně, než by jich přišlo do zavedeného výstavního prostoru.
Jedním z hlavních cílů Ceny Jindřicha Chalupeckého je přitáhnout pozornost širší veřejnosti k nejmladší generaci výtvarníků a toto řešení jde přesně proti tomu. Ano, výstava jistě přitáhne pozornost k alternativním galeriím, ale obávám se, že to bude na úkor zájmu o letošní Cenu Jindřicha Chalupeckého a její finalisty. Každopádně budou chalupáři potřebovat mnohem mohutnější mediální podporu než v předchozích letech.

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Velmi podivné a dvojznačné zboží
Karolina Jirkalová architektura listopad 2019
Podle zpráv z médií se zdá, že Česká republika se stává centrem světové architektury. Prahu obohatí realizace od Zahy Hadid, Evy Jiřičné či Thomase Heatherwicka, černou Ostravu leskem svého jména obdaří Steven Holl. Máme se tedy na co těšit. Anebo spíš ne?

Česko-slovenský pavilon v Benátkách čeká rekonstrukce
Karolina Jirkalová zprávy duben 2020
Zahájení letošního 17. bienále architektury v Benátkách, které mělo začít v květnu, se zatím odsouvá na konec srpna. Společný česko-slovenský pavilon v areálu Giardini však v každém případě zůstane zavřený, v následujících letech ho čeká kompletní rekonstrukce....
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné