Ruská emigrace ožívá
Zkušenost exilu v Letohrádku Hvězda / Výstavou Zkušenost exilu, věnovanou porevoluční emigraci z území zaniklého ruského impéria do Československa, Památník národního písemnictví znovu prokázal, že v jeho aktivitách nejde zdaleka jen o literaturu. Přesněji řečeno expozice představuje psané slovo jako součást komplexního „multimediálního“ jevu, který vešel jak do dějin ruské kultury, tak do české kulturní i politické historie. V obou byl ale desítky let oficiální historiografií v podstatě ignorován. Na záchraně mnoha archiválií a uměleckých děl měly v druhé polovině dvacátého století lví podíl odvážní pracovníci Slovanské knihovny, Národní galerie a Galerie výtvarného umění v Náchodě, což jsou také instituce, které spolu s Národním filmovým archivem a řadou dalších partnerů na přípravě aktuální výstavy spolupracovaly. Zkušenost exilu tak vzdává hold nejen ruským běžencům, ale i péči o zachování jejich materiálních stop. Tím spíš, že obrovská část ruských archivů byla po roce 1945 násilně vyvezena do SSSR (legenda hovoří o deseti plných vagonech) a tam chaoticky roztroušena do mnoha míst.
UMĚLECKÁ ESKALACE ZA VÁLKY
Tomáš Glanc Alice Nikitinová září 2022
Následující text si klade za cíl představit několik vybraných ukrajinských umělkyň a umělců vyrovnávajících se s fenoménem války, kterou proti Ukrajině vede ruská armáda – v brutální verzi od 24. února, ale vlastně už od roku 2014. Nezaměřujeme se přitom na dnes už...
Východoevropský ZuZug v Zugu
Tomáš Glanc recenze červen 2021
Kunsthaus Zug se už od 90. let minulého století profiluje jako instituce objevující hodnoty za fasádou populárních jmen a módních trendů.
Zamilovaný agent jménem Pivovarov
Tomáš Glanc knižní recenze květen 2020
Viktor Pivovarov je píšící výtvarný umělec. Slovo neodmyslitelně patří k jeho výtvarnému projevu, především k žánru alba, ve kterém ilustrace a text vstupují do „mystického sňatku“ a vytvářejí svébytný typ „procesuálního“ konceptuálního díla, které v...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?