S kůží do Benátek
Karolina Jirkalová zprávy leden 2007
Praha – Českou republiku bude na letošním bienále v Benátkách reprezentovat dvaačtyřicetiletá výtvarnice Irena Jůzová. Její projekt Kolekce – série vybrala jednomyslně odborná komise z 20 přihlášených návrhů. Instalace vytváří iluzi luxusního obchodu, kde jsou v elegantních vitrínách vystaveny bílé odlitky autorčina těla. „Projekt neobyčejně citlivým a účinným způsobem pojednává vztah mezi konzumním vnějškem a lidským soukromým,“ komentuje výběr ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Tomáš Vlček, který je hlavním kurátorem našeho pavilonu.
Jůzová je absolventkou pražské Akademie, ateliéru monumentální tvorby Aleše Veselého. Během studia získala několik ateliérových cen, úspěšná byla i na Evropském bienále mladých umělců v Grenoblu. V roce 1992 stála spolu s Veronikou Bromovou, Kateřinou Vincourovou a dalšími u zrodu tzv. Ženských domovů. V polovině 90. let na sebe upozornila samostatnou výstavou ve Špálově galerii i instalací na Bienále mladých v Domě U Zvonu. V posledních letech ale o sobě příliš vědět nedávala.
Proti rozhodnutí komise se ostře ohradil výtvarník Jiří David, který se výběrového řízení účastnil s vlastním projektem. „Věřil jsem, že do Českého pavilonu se vybírají umělci, jejichž dosavadní práce má za sebou jistou i mezinárodní zkušenost, práci, která odráží dlouhodobější kvalitní úroveň. Rozhodnutí komise v čele s M. Knížákem je velmi politické a pro českou scénu signifikantní.“ Tvorbu Jůzové David označuje za „kvalitativně nevýraznou i v rámci českého kontextu“.
„Hodnotili jsme návrhy, ne jména. Jůzová odevzdala přesně definovaný projekt, který jsme si uměli představit a který má předpoklady být realizován,“ reaguje na Davidovy výtky jeden z porotců, ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný. Další porotce, ředitel Galerie Klatovy/Klenová Marcel Fišer, dodává, že byl překvapen nízkou kvalitou přihlášených projektů. „Část z nich byla buď nerealizovatelná nebo nedotažená do té míry, aby porotu přesvědčila o tom, že je lze technicky uskutečnit.“
S přístupem poroty, která se rozhodovala jen podle předložených návrhů a nebrala v úvahu kontext předchozí umělcovy tvorby, polemizuje i Vít Havránek ze sdružení Tranzit, který se jako kurátor výběrového řízení rovněž účastnil. „Pokud platí jen to, co je na stole, tak by o tom klidně mohla rozhodovat nějaká reklamka. Od odborníků bych očekával, že budou vidět dál a vezmou v úvahu i to, co výtvarníci ukázali v posledních letech,“ říká Havránek. Samotná Jůzová se k svému výběru necítí potřebu vyjadřovat.
Celý spor – a na tom se obhájci i kritici Jůzové shodnou – je především důsledkem neexistence jasných kritérií, co vlastně chceme v Benátkách vystavovat a proč. „Je to jediná státem financovaná propagace českého umění v zahraničí, ale úroveň organizace a způsob výběru tomu vůbec neodpovídá,“ prohlašuje Havránek. V zadání výběrového řízení se sice podrobně mluví o tom, jestli lze nebo nelze zatlouct do stěny hřebík a že se nesmí zničit terakotová podlaha, ale není tam ani slovo o umění. Chybí téma i jasné kurátorské vedení.

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Velmi podivné a dvojznačné zboží
Karolina Jirkalová architektura listopad 2019
Podle zpráv z médií se zdá, že Česká republika se stává centrem světové architektury. Prahu obohatí realizace od Zahy Hadid, Evy Jiřičné či Thomase Heatherwicka, černou Ostravu leskem svého jména obdaří Steven Holl. Máme se tedy na co těšit. Anebo spíš ne?

(Post)covid city
Karolina Jirkalová téma únor 2021
Způsob, jakým užíváme městský veřejný prostor, se během pandemie covid-19 výrazně proměnil. A byť to byla změna nedobrovolná, otevírá nám zároveň cestu k zdravější podobě města. Je jen otázkou, zda toho budeme schopni využít, než se oklepeme a draze vykoupenou citlivost...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné