Sakrální umění v éře státního socialismu
Milan Pech recenze březen 2023
Komunistická ideologie byla programově ateistická, přestože sama měla charakter sekulárního náboženství. Měla své dějiny „spásy“ lidstva, své mučedníky, svátky, rituály, poutní místa a svoji eschatologii. Samu sebe chápala jako myšlenkový systém založený na objektivních vědeckých základech a racionalismu, jehož posláním je bojovat proti pověrám, sociální nespravedlnosti a falešnému vědomí, které na jedné straně reprezentoval kapitalismus, na druhé pak náboženství.
Posvátné umění v nesvaté době. České sakrální umění 1948–1989, pohled do výstavy, Muzeum moderního umění – Muzeum umění Olomouc, foto: MUO – Zdeněk Sodoma
Mluvme o nepříjemných věcech
Milan Pech design zima 2019
V holandském městě Den Bosch počátkem září demonstrovali místní antifašisté a komunisté před zdejším Muzeem designu. Jiný denboschský aktivista položil před vstup do muzejní budovy červený koberec a uspořádal ho do tvaru velkého hákového kříže. O nenápadné město se...
„Bohem nadaní“. Umělci nacionálního socialismu v NSR
Milan Pech zahraničí listopad 2021
V roce 1944 byl v Německu na základě iniciativy Adolfa Hitlera a Josepha Goebbelse sestaven seznam 114 umělců, kteří byli podle měřítek nacistického režimu považováni za „nenahraditelné“ a jako takoví byli osvobozeni od branné a pracovní povinnosti.
Svéráz slovenské sorely
Milan Pech knižní recenze listopad 2019
Kdo viděl výstavu Prerušená pieseň: Umenie socialistického realismu 1948–1956, která se v roce 2012 odehrála ve Slovenské národní galerii v Bratislavě, litoval, že k ní kromě stručného průvodce výstavou nevyšla obsáhlejší publikace. Prerušená pieseň byla pro slovenskou...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?