SANAA pro Serpentine

Karolina Jirkalová staveniště říjen 2009

Posledních pár dnů (do 17. října) máte šanci vidět letošní pavilon u londýnské Serpentine Gallery.

Jeho autorem je tokijský ateliér SANAA, který patří mezi vůbec nejrespektovanější ateliéry současnosti. Pavilon je oproti kouskům z předchozích let téměř neviditelný – podle autorů má především umocnit krásu zelené oázy Kensingtonských zahrad, kde stojí.

Stavbu tvoří v podstatě jen střešní deska z hliníkových plátů, kterou podpírají nepravidelně umístěné štíhlé sloupky. V půdorysu má pavilon nepravidelný amébovitý tvar, který se opakuje i na terénu. Střešní deska tvoří jakousi měkkou vlnu, která zrcadlí jak nebe, tak i okolní zeleň a návštěvníky uvnitř. Pavilon působí křehce, téměř jako zapomenuté křídlo vážky. Kov se zde nechová chladně, ale naopak téměř poeticky, někdy dokonce vtipně – díky nerovnostem povrchu vzniká při pohybu návštěvníků efekt plovoucího obrazu. Stavba se dá popsat i jako veliká kovová louže, na kterou se ale díváte zespoda. Pavilon je ve všech směrech průchozí, jen některé části, například přednáškový záliv, jsou z boku chráněny průhlednými deskami.

Ateliér SANAA vedou architektka Kazuyo Sejima (*1956) a její o deset let mladší kolega Ryue Nishizawa. Mezi jejich nejznámější realizace patří dvě muzea: New Museum of Contemporary Art v New Yorku (2007) a 21st Century Museum of Contemporary Art v japonském městě Kanazawa (2004). Z Česka je asi nejblíže budova školy v bývalé těžební oblasti v německém Zollvereinu (2006). Pro práci ateliéru SANAA je příznačná neobyčejná lehkost, které jsou architekti schopni docílit i u velkých staveb. Často ji ještě podtrhují použitím bílé barvy. Kromě Japonska staví hodně i v Evropě a USA.

V polovině října bude jejich pavilon v Kensingtonských zahradách demontován a posléze vydražen v aukci. Příští rok ho nahradí pavilon dalšího významného architekta či ateliéru, jeho jméno se dozvíme pravděpodobně začátkem jara. Pavilony Serpentine Gallery jsou jedním z mála projektů, které umožňují vystavovat architekturu samu o sobě, a nikoli jen její projekční předobraz či fotografický záznam.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné