Slovenské ceny
Karolina Jirkalová staveniště leden 2010
Během podzimu se udělovaly dvě slovenské architektonické ceny: Cena Dušana Jurkoviče a Cena Arch. Jurkovičovu cenu získala za rok 2009 pražská architektonická kancelář Ciegler&Marani za druhou etapu výstavby administrativního komplexu Digital Park v Bratislavě-Petržalce, cenu Arch letos porota přiřkla Ateliéru A-BKPŠ z Bratislavy za konverzi starého vodojemu na ateliér.
Mezinárodní porota soutěže o Cenu Dušana Jurkoviče, která je obdobou české Grand Prix architektů, tentokrát posuzovala 26 přihlášených realizací. Letos poprvé získali toto ocenění zahraniční architekti. Budova v bratislavském Digital Parku od pražské kanceláře Ciegler&Marani Architects je rozlehlá administrativní budova rozčleněná do čtyř vzájemně propojených lichoběžníkových bloků. Svým řešením se podobá pražskému projektu The Park na Chodově od stejné kanceláře. „Digital Park je komplexní dílo, což je dost výjimečné,“ řekl prezident Spolku architektů Slovenska Ján Bahna. „Autoři výborně urbanisticky dořešili prostor křižovatky. Zajímavá je architektura, interiér i dispoziční řešení.“
Kromě hlavní ceny udělila ještě Cenu Emila Belluša za celoživotní dílo, kterou získal architekt Josef Struhař. Na rozdíl od české praxe uděluje Spolek architektů Slovenska také cenu za vědeckou a teoretickou činnost a za popularizaci architektury. Laureáty této ceny, která nese jméno Martina Kusého, se letos stali filmař Ladislav Kaboš za dokumentární film Moderná architektúra na Slovensku a prof. Štefan Šlachta za přínos do historiografie slovenské architektury.
Cenu Arch uděluje od roku 1998 stejnojmenný slovenský odborný časopis. Na rozdíl od Jurovičovy ceny se do soutěže nelze přihlásit, jednotlivé stavby nominuje redakční rada časopisu. Letos mezinárodní porota hodnotila osm nominovaných staveb. Všichni členové poroty se shodli na tom, že konverze staré vodárny na ateliér, která letos v soutěži zvítězila, je příklad hodný následování. „Přestavba bývalého vodojemu je vynikajícím příkladem toho, jak je možné přemýšlet o starých industriálních stavbách, jak je možné objevit a využít tu užasnou energii, která v nich je. Způsob, jakým architekti pracovali s původní strukturou, je ukázkou respektu ke starým věcem,“ uvedla šéfredaktorka časopisu Arch Henrieta Moravčíková.

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Velmi podivné a dvojznačné zboží
Karolina Jirkalová architektura listopad 2019
Podle zpráv z médií se zdá, že Česká republika se stává centrem světové architektury. Prahu obohatí realizace od Zahy Hadid, Evy Jiřičné či Thomase Heatherwicka, černou Ostravu leskem svého jména obdaří Steven Holl. Máme se tedy na co těšit. Anebo spíš ne?

(Post)covid city
Karolina Jirkalová téma únor 2021
Způsob, jakým užíváme městský veřejný prostor, se během pandemie covid-19 výrazně proměnil. A byť to byla změna nedobrovolná, otevírá nám zároveň cestu k zdravější podobě města. Je jen otázkou, zda toho budeme schopni využít, než se oklepeme a draze vykoupenou citlivost...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné