Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze Clasena, vydanou roku 1974 v New Yorku, věnovanou tzv. Mistru krásných madon. Tento profesor na univerzitě v Greifswaldu v tehdejší NDR v ní vykládal myšlenku, kterou sledoval už od konce třicátých let: skupina soch z doby kolem roku 1400 zvaná krásné madony je tak neuvěřitelně kvalitní, že nemohly vzniknout na východě, a už vůbec je nemohli vytvořit Slované.
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Dědictví, s nímž si nevíme rady
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2022
Otázka, zda jsou umělecké památky z období tzv. státního socialismu hodny stejného zájmu, odborné pozornosti a ochrany jako ty starší anebo i mladší, se zatím objevuje pouze v oblasti architektury.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?