Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze Clasena, vydanou roku 1974 v New Yorku, věnovanou tzv. Mistru krásných madon. Tento profesor na univerzitě v Greifswaldu v tehdejší NDR v ní vykládal myšlenku, kterou sledoval už od konce třicátých let: skupina soch z doby kolem roku 1400 zvaná krásné madony je tak neuvěřitelně kvalitní, že nemohly vzniknout na východě, a už vůbec je nemohli vytvořit Slované.

Česko je zajímavé místo pro život
Milena Bartlová rozhovor prosinec 2020
Anglický univerzitní profesor, který se přestěhoval z Birminghamu do Brna, je výjimečný úkaz. Mimořádný profesor brněnského Semináře dějin umění Matthew Rampley přináší do českých dějin umění bez nadsázky nový rozměr.

Mariánský sloup je krásný
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2020
V týdnech, kdy na celém světě propukla nová a silnější vlna revize pomníků oslavujících rasisty různého stupně a druhu, jsme si na hlavním náměstí hlavního města znovu postavili pomník, který byl před sto lety stržen, protože ztělesňoval politický útlak.
Odkaz předchozích generací a práce lidských rukou
Milena Bartlová recenze říjen 2019
Výstavy i další akce pořádané před třemi lety k jubileu narození Karla IV. byly většinou velmi úspěšné. Největší a nejúspěšnější byla výstava Národní galerie ve Valdštejnské jízdárně. Měla opravdu evropské parametry nejen proto, že byla koncipována...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné