Stirling Prize pro projekt Acordia v Cambridge
Karolina Jirkalová staveniště listopad 2008
Britský Royal Institute of British Architects (RIBA) udělil již po třinácté prestižní Stirlingovu cenu. Získal ji rezidenční projekt Accordia v Cambridge, který vznikl ve spolupráci tří ateliérů: Feilden Clegg Bradley Studios, Alison Brooks Architects a Macreanor Lavington. Předání ceny, jejíž součástí je i šek na 20.000 liber, proběhlo v sobotu 11. října v Liverpoolu. Vítězný projekt vybrala pětičlenná porota, v níž mimo jiné zasedla i architektka Eva Jiřičná.
Rezidenční areál Acordia vznikl na půdě tzv. brownfieldu, na pozemcích patřících původně armádě. Vychází z principu řadových domků, nicméně obyvatele se podařilo přesvědčit, aby se vzdali obvyklého pruhu soukromé zahrady za domem, a místo toho je zde dětské hřiště. Architekti tu rovněž předvedli skvělou práci s půdorysy a dispozicemi jednotlivých domů. Porota na projektu ocenila právě nebývale úspěšnou spolupráci architektů, developera, místní samosprávy i budoucích obyvatel: „Accordia je skvělým příkladem bydlení o vysoké hustotě obyvatel, který ukazuje, že i developeři orientovaní na objem, mohou nabídnout velmi kvalitní architekturu.“ Upozornila také na vyvážený vztah mezi soukromým a veřejným prostorem v celém obytném souboru: „Vzniká nový model pro život mezi interiérem a exteriérem se střešními terasami, vnitřními atrii a velkými polosoukromými zahradami.“
Acordia se v principu podobá slavnému souboru Halen, který nedaleko švýcarského Bernu na přelomu 50. a 60. let postavil Atelier 5. Doba však už není tak idealistická: oproti Halen, který dává velký prostor komunitním aktivitám, je Acordia mnohem individualističtější.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?