Vrabci v hrsti

Kateřina Černá zprávy březen 2008

V roce 2007 obohatila muzea a galerie své sbírky o řadu nových přírůstků. Nakupovala se díla z proběhlých výstav a na plánované výstavy, nakupovalo se z obecních, krajových i vládních rozpočtů. Některé instituce sáhly po ministerském fondu ISO. Podstatným dílem přispěli i dárci a uměnímilovné nadace.

Národní galerie, která je příspěvkovou organizací ministerstva kultury, rozšiřuje své sbírky hlavně díky darům. „S nákupy novinek se v celkovém rozpočtu od ministerstva sice počítá, největší položku však tvoří dary,“ konstatuje ředitel Sbírky moderního a současného umění Tomáš Vlček. „Nejvýznamnějším loňským darem byla variace na abstraktní kompozici Sklo – hmota – tvar – výraz od skláře a sochaře Reného Roubíčka, která se stala senzací na světové výstavě Expo 58 v Bruselu.“ Další akvizice byly financovány z nadačních zdrojů. „Již tradičně nám pomohla Nadace Jany a Milana Jelínkových. Díky ní jsme z mladších autorů nakoupili Irenu Jůzovou, Josefa Bolfa, Pavla Vašíčka nebo Dušana Záhoranského,“ vypočítává Vlček. „Práce Zdeňka Berana, Romana Franty nebo Běly Kolářové, po kterých jsme dlouho toužili, pokryla výrazná částka od společnosti Synot Lotto,“ dodává. Národní galerie dále využila takzvaného fondu ISO, tedy Integrovaného systému ochrany. Dotace z fondu chránícího movité kulturní dědictví poskytuje Ministerstvo kultury ČR na „zakoupení předmětů kulturní hodnoty mimořádného významu do vlastnictví České republiky, krajů nebo obcí.“ V případě Národní galerie šlo o dvě díla ze 40. let – obraz Karla Černého a akt španělského malíře Oscara Domingueze.

Galerie hlavního města Prahy, kterou zřizuje město, minulý rok nakoupila do svých sbírek nové akvizice za 1 milion korun. „Hlavním kritériem výběru byla použitelnost děl v chystané expozici v Domě U Zlatého prstenu, která bude zahrnovat české umění 20. a 21. století,“ sdělila mluvčí Irena Tyslová. „Výběr provedli kurátoři, kteří chtěli jednak doplnit stávající sbírky autorů střední generace, jednak nakoupit mladé perspektivní umělce. Profil expozice se tak posune více do současnosti,“ upřesňuje ředitelka galerie Petra Hoftichová. Mezi jedenácti vybranými objekty jasně převažují fotografie a videa. Sbírku galerie obohatí fotografické cykly Jiřího Kovandy, dvojice Jasanský – Polák, populární Shark Františka Skály a Sixty-Something Mileny Dopitové. Ve videoinstalacích najdeme Michala Pěchoučka či Jakuba Nepraše. V zakoupených novinkách nechybí ani cyklus Škola od čerstvé držitelky Ceny Jindřicha Chalupeckého Evy Koťátkové. Dům U Zlatého prstenu, ve kterém by měla být zakoupená díla k vidění, se v současné době rekonstruuje. Expozice současného umění má být otevřena v druhé polovině letošního roku.

Moravská galerie v Brně je stejně jako Národní galerie financována ministerstvem kultury. Rozhodování o zakoupení uměleckých předmětů bývá často ovlivněno tematikou připravovaných výstav. Moravská galerie tak například pro plánovanou stálou expozici ve vile Dušana Jurkoviče loni získala 61 kusů nábytku z dílny tohoto slovenského architekta. Vila je v majetku galerie od roku 2006 a v současné době se připravuje její celková rekonstrukce. K výstavě Bruselský sen (Expo 58 a životní styl 60. let), která bude mít premiéru v květnu v Praze, galerie nakoupila nábytek a zařízení v bruselském stylu. Z dalších akvizic si galerie cení obrazů Josefa Bolfa a Jana Merty. Některé ze zmíněných přírůstků jsou nyní k vidění na výstavě Za patnáct, která představuje sbírkové předměty získané galerií v letech 1993–2007.

Alšova jihočeská galerie, jejímž zřizovatelem je Jihočeský kraj, nakoupila minulý rok akvizice v hodnotě 1,2 milionu korun. Členy nákupní komise, které předsedal výtvarník Jiří Ptáček, byli Milena Slavická z katedry teorie a dějin umění pražské AVU, Hana Seifertová ze sbírky starého umění Národní galerie, ředitel Českého muzea výtvarných umění Ivan Neumann, vedoucí ateliéru grafiky na AVU Jiří Lindovský a zástupce kraje František Štangl. Mezi novými přírůstky se objevuje řada umělců, kteří v galerii v minulých letech vystavovali, například Jakub Stretti a Michal Segert, dále Roman Franta, Pavel Besta a z nejmladších loni osmadvacetiletý Pavel Vašíček, žák Zdeňka Berana. Zakoupená díla jsou součástí výstavy České moderní umění 20. století (1970–2007), která je v Hluboké nad Vltavou k vidění do 15. června. „V létě bychom na tuto výstavu chtěli navázat přehlídkou autoportrétů v českém umění,“ doplňuje kurátor sbírek moderního umění Vlastimil Tetiva.

České muzeum výtvarných umění, jehož zřizovatelem je Středočeský kraj, loni své sbírky o žádné nové nákupy nerozšířilo. Muzeum nenakupuje mimo jiné proto, že buduje nové sídlo v Kutné Hoře. Na rekonstrukci tamní Jezuitské koleje podle ředitele muzea Ivana Neumanna loni vynaložilo 20 milionů korun. To ale podle něj není jediným důvodem, proč muzeu nezbývají prostředky na akvizice. „Kraj se stará o dvacet institucí, z toho je většina mimopražských. Provozní náklady v Praze jsou však mnohem větší,“ zdůrazňuje Neumann. V Kutné Hoře má vzniknout Centrum umění, jež představí ve stálé expozici sbírku umění 20. století, kterou muzeum, ještě pod názvem Středočeská galerie, shromáždilo od 60. let. S touto sbírkou se lze alespoň zběžně seznámit díky elektronickému vyhledávači, jejž muzeum spustilo na svých stránkách www.cmvu.cz v červenci loňského roku. (kč)

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné