výstavní tipy

redakce tipy listopad 2020

Kovanda ve Fait Gallery – Nejedna rodina. Jirousovi, Padrtovi a Ságlovi v humpolecké galerii Osmička – festival PAF a Jiří Kolář v Olomouci – Baobab v Plzni – Severská architektura v Praze – Arktické umění v Britském muzeu a zpěvačka Grace Jones v Nottinghamu

JIŘÍ KOVANDA - O DESET MINUT DŘÍV
8. 10. 2020 – 30. 1. 2021
Fait Gallery, Brno

Nenápadnost, snaha o kontakt, pokora, jednoduchost, přirozenost, citlivost, humor a manipulace s egem – to jsou konstanty díla Jiřího Kovandy, které vyjmenovává kurátorka jeho aktuální brněnské výstavy Denisa Kulejová. Připomíná také, že filozof Petr Rezek, už v 70. letech poukázal na to, že Kovandovy akce jsou sice výrazem touhy po kontaktu, zároveň jsou však nastaveny tak, aby k jejímu naplnění nemohlo dojít. Ve Fait Gallery se představí díla, která byla dosud prezentována jen v rámci zahraničních projektů. Kovanda také pro výstavu vytvořil nové site-specific instalace, efemérní a nenápadné, jako protipól k monumentálnímu prostoru bývalé slévárny

 

NEJEDNA RODINA. JIROUSOVI, PADRTOVI, SÁGLOVI
10. 10. 2020 – 7. 2. 2021
8smička – zóna pro umění, Humpolec

Trojice kurátorek (M. Placáková, L. Dolanová, M. Svobodová) prostřednictvím výstavy sleduje vazby a aktivity kulturního „klanu“ spjatého s Vysočinou a jižními Čechami. Celou síť s mnoha aktéry zkraje výstavy rozplétá graf, v jehož středu se nachází humpolecký rodák Ivan „Magor“ Jirous. V kontextu jejich sociálních a rodinných vazeb se tu ocitají výtvarná díla, poezie, fotografie i hudební nahrávky. K vidění jsou práce Jirousových blízkých: manželek – teoretičky umění Věry Jirousové a malířky Juliany Jirousové, jeho sestry Zorky Ságlové, švagra Jana Ságla, bratrance, teoretika Jiřího Padrty a jeho ženy Ludmily.

 

PAF OLOMOUC 2020: DOMINO
3. – 6. 12. 2020
Olomouc, www.pifpaf.cz

Mezinárodní Přehlídka filmové animace a současného umění vzhledem k omezením spojeným s koronavirem letos proběhne v podobě, která se zaměří na online program, výstavy ve veřejném prostoru Olomouce a publikaci PAF Reader. Online bude např. k shlédnutí soutěž zaměřená na umění pohyblivého obrazu – Jiné vize CZ, jejíž finalisty vybírali kurátoři Lumír Nykl a Tina Poliačková. K dispozici budou během živě streamované performance a diskuze. Ve městě se uskuteční výstavy vedle tradičních volně přístupných prostor jako např. Vitrínka Deniska také v proluce u budoucího Středoevropského fóra, v tramvajích či palmovém skleníku výstaviště Flora Olomouc.

 

JIŘÍ KOLÁŘ: BABYLUNA
1. 10. 2020 – 3. 1. 2021
Muzeum moderního umění Olomouc

Jednu z nejatraktivnějších tuzemských akvizic roku 2017 představovala autorská kniha koláží Jiřího Koláře Babyluna z počátku 50. let, pořízená za 1,8 milionu korun z ministerské dotace do sbírek MUO. Kniha byla součástí sbírky milánského galeristy Arturo Schwarze, z jehož kolekce se dostala do českých soukromých sbírek (spekulovalo se, že pochází z majetku ostravského Jana Světlíka). Před dvěma lety ji na našich stránkách označil Tomáš Pospiszyl za jedno „z mála děl českého umění s mezinárodní relevancí“ a ocenil její radikální formální charakter – jednoduché kombinace malého počtu vystřižených obrázků na listu papíru a znepokojivý obsahu vzniklý kombinací obrazových banalit s drastickými výjevy.

 

BAOABC. JAK A PROČ VZNIKÁ KNIHA PRO DĚTI
16. 10. 2020 – 7. 2. 2021
výstavní síň „13“, Západočeská galerie Plzeň

Nakladatelství Baobab zaměřené na knihy pro děti a mládež založili na konci 90. let ilustrátor a grafik Juraj Horváth a jeho žena Tereza Horváthová (Machoninová), překladatelka z francouzštiny. Aktuální plzeňská výstava na principu abecedy poodhaluje myšlenkové a tvůrčí zázemí tohoto rodinného nakladatelství: od obecnějších (C – cesta vzniku knihy, D – detaily a stavební prvky) až po zdánlivé marginálie (Ř – ředkvička, Ž – žvýkačky). Pod písmeny L a M (lásky a mistři) najdete výběr výrazných ilustrátorů a ilustrátorek spojených s Baobabem. Jeho aktivity se už dávno neomezují jen na vydávání dětských knih, ale patří mezi ně i festival Tabook v Táboře, podpora mladých ilustrátorů i spisovatelů, výstavy či workshopy.

 

SEVERSKÁ CESTA
3. 12. 2020
Sál Přítomnost, Dům Radost, Praha
www.facebook.com/pg/kruhspolek/videos/

Spolek Kruh stihl těsně před covidovými uzavírkami dvě své klíčové akce – Den architektury a festival Film a architektura. Letošní celoroční přednáškový cyklus Severská cesta však omezení zasáhla jak na jaře, tak i teď na podzim. Pokud se situace zlepší, budete moc již 3. prosince v pražském sále Přítomnost navštívit dvojpřednášku – svou práci představí Stockholmské studio Joliark, které se již čtyři desetiletí věnuje především bytovým stavbám s důrazem na sociální i environmentální zodpovědnost, a ateliér Johansen Skovsted Arkitekter z Kodaně, usilující o syntézu klasických architektonických hodnot se současnými stavebními procesy, technologiemi a materiály. Starší přednášky cyklu Severská cesta jsou ke shlédnutí na facebooku spolku Kruh.

 

ARCTIC: CULTURE AND CLIMATE
22. 10. 2020 – 21. 02. 2021
British Museum, London

Britské muzeum připravilo velkolepou přehlídku, která představuje krajiny za polárním kruhem nikoli jako nehostinnou ledovou poušť, ale jako místo, které po desítky tisíc let obývaly komunity domorodých obyvatel. Dnes zde žijí cca 4 miliony lidí, mezi nimi kolem 400 tisíc příslušníků původních etnických skupin. Výstava prezentuje, jak se dokázali v minulosti adaptovat na proměnlivé klima i to, jaké výzvy pro jejich život představuje současná globální klimatická změna. Mezi exponáty najdeme například sáně, které během expedice v roce 1818 vyměnil s grónskými Inuity polárník John Ross a které jsou svědectvím o nejstarším doloženém kontaktu mezi Inuity a Evropany.

 

GRACE BEFORE JONES: CAMERA, DISCO, STUDIO
26. 9. 2020 – 3. 1. 2021
Nottingham Contemporary

Zpěvačka Grace Jones nechala roce 1979 svého spolupracovníka a tehdejšího partnera Jaena-Paula Goulda vyrobit odlitek vlastní tváře. Na jeho základě vznikla série hyperrealistických masek, které měly nosit její přátelé ze světa hudby, módy a šoubyznysu. Jones tak samu sebe naklonovala, vytvořila ze sebe multiplikovanou sochu. Grace Jones sochá vlastní obraz na pódiu či na klubovém večírku, rozostřuje hranici mezi životním stylem a pódiovou persónou; pohybuje se na pomezí identit – mezi disco queen a kyborgem, Jamajkou a Francií, feminitou a maskulinitou. Výstava v Nottingham Contemporary představuje Grace Jones ne jako zpěvačku, ale jako ztělesněné, životem obdařené dílo.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné