výstavní tipy – tuzemské

březen 2020

V době epidemie do menší galerie: The New Dictionary of Old Ideas – David Shrigley – Od práce k zábavě – SKɪZ(Ə)M – Galegion – Šimotová a John

THE NEW DICTIONARY OF OLD IDEAS
21. 2. – 27. 3. 2020
Galerie MeetFactory, Galerie Kostka, Praha

Oba výstavní prostory smíchovského uměleckého centra tentokrát hostí devět umělců a umělkyň, kteří zde v posledních letech absolvovali rezidenční pobyt. Středobodem jejich zájmu se stala střední Evropa – jde o utopii, fakt nebo myšlenkový koncept? Cílem rezidenčního programu a nyní i výstavy stejného jména je „vytvořit síť mezi kulturními centry zemí střední Evropy a skrze politická témata, vizuální kulturu, umění a dějiny daného regionu prozkoumat tento často používaný termín“. Reflexi Středoevropanů a českých umělců doplňuje pohled zvnějšku umělců ze Španělska a Gruzie.

 

DAVID SHRIGLEY: FOND MEMORIES OF GIANT BUG
12. 2. – 10. 4. 2020
Jiří Švestka Gallery, Praha

Jedním ze způsobů, jak měřit popularitu umělce, je podívat se na počet fanoušků, kteří ho sledují na instagramu – jedenapadesátiletý Brit David Shrigley jich má úctyhodných 400 tisíc. Známý je především svými jednoduchými černobílými kresbami, které podle kurátora Lumíra Nykla „spojují temný sarkasmus a úzkostné stavy ze současné společnosti se skromnou upřímností i absurdním humorem“. Shrigley se nepohybuje výhradně v galerijním prostředí, má za sebou spolupráci s mnoha hudebníky, zakázku na pobrexitovou vlajku Londýna nebo tzv. Čtvrtý podstavec na Trafalgarském náměstí v Londýně. V Praze představuje šest desítek kreseb volně inspirovaných Kafkou.

 

OD PRÁCE K ZÁBAVĚ
21. 2. – 10. 5. 2020
Výstavní síň „13“, Západočeská galerie, Plzeň

Letošní plzeňské mezioborové sympozium k problematice 19. století je věnováno volnému času, který se v průběhu 19. století týkal čím dál širších vrstev obyvatel. Již tradičně se k tématu sympozia váže i výstava v komorních prostorách „13“ Západočeské galerie v Plzni. Kurátor Roman Prahl expozici rozdělil do sedmi okruhů, připomínajících vždy jeden z motivů trávení volného času: procházky, odpočinek, slavnost, erotiku, kavárny a pohostinství, péči o tělo a pohyb i mateřství a dětství. Obrazy, kresby, grafiky a fotografie pocházejí především ze sbírek ZČG a NGP.

 

GALEGION: UTOPICKÉ MĚSTO
14. 2. – 25. 5. 2020
Centrum současného umění DOX

Utopickými městy se architekt Petr Hájek zaobírá již desetiletí, a to nikoli sám – na experimentálních projektech utopických měst či jejich částí pracují i studenti Hájkových ateliérů v Praze (FA ČVUT, s J. Hulínem) a Bratislavě (VŠVU, původně s V. Haladou, dnes s K. Rypákovou). Utopický rozměr nechyběl ani jejich předchozím výstavám v DOXu: Anastomosis v roce 2012 a Urbo Kune 2015. Letos Petr Hájek se studenty pokračuje výstavou Galegion, kde představí ateliérové návrhy komponovaných měst na konkrétní místa (včetně měsíčního kráteru), ale třeba i projekt umělého ostrova Adriaport na Jadranu spojeného s Československem tunelem, který vznikl v roce 1977 v Pragoprojektu pod vedením Karla Žlábka.

 

SKIZ(ə)M
20. 2. – 31. 5. 2020
Plato, Ostrava

Ostravské Plato se od doby, kdy se usadilo v rozlehlé hale někdejšího hobbymarketu, profilovalo především jako diskursivní prostor s programem napěchovaným přednáškami, debatami, kulatými stoly a kurzy vaření; umění, které tu bylo k vidění, na sebe bralo mimikry služebnosti a plnilo tu i funkci kavárenských stolků, knihovních regálů a dětských koutků. To se ale nyní mění: Halu přeťala diagonála 40 metrů dlouhého výstavního panelu, na který kurátorky Daniela a Linda Dostálkovy nainstalovaly výstavu fotografických prací 6 zahraničních umělců-fotografů a jedné tuzemské fotografické dvojice (Jasanský a Polák). Mezi zahraničními hosty najdeme například vynikající účastnici posledního Berlínského bienále Joanu Piotrowskou.

ADRIENA ŠIMOTOVÁ, JIŘÍ JOHN: DVOJÍ OBRAZOTVORNOST
27. 2. – 24. 5. 2020
Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě

Ti, kdo na jaře zavítají do jihlavské OGV, budou mít unikátní příležitost srovnat tvorbu partnerské dvojice Adriena Šimotová a Jiří John. Obě tyto výrazné umělecké individuality spojovalo i členství v uskupení UB 12 – zprvu neformálního okruhu spřátelených umělců a od počátku 60. let Svazem výtvarných umělců registrované „tvůrčí skupiny“. Možná i kvůli jeho předčasnému skonu v roce 1972 dnes Johnovo dílo stojí v pozadí tvorby Adrieny Šimotové, které je právem pokládáno za jeden z úhelných kamenů tuzemského poválečného umění. Jiří John pocházel z Třeště a na Vysočině je tak doma, zkušenosti z dětství a mládí stráveného na venkově pozorováním přírodních procesů mu byly celoživotním zdrojem inspirace.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné