výstavní tipy – zahraniční

redakce tipy březen 2020

Zahraniční výstavy na vlastní nebezpečí: Teresa Tyskiewicz – Aubrey Beardsley – Wilhelm Leibl – Staří mistři v Drážďanech – Porcelán v Milánu

TERESA TYSZKIEWICZ, DZIEŃ PO DNIU
20. 3. – 21. 5. 2020
Muzeum Sztuki, Lodž

Lodžské Muzeum Sztuki připravilo rozsáhlo monografickou výstavu Teresy Tyszkiewicz (1953–2020), výrazné multimediálně umělkyně nejen polské scény posledních několika desetiletí. Výstava rezignuje na chronologický výklad a pokouší se odhalit vnitřní strukturu a procesualitu její práce. K vidění je téměř osmdesát děl, filmů, fotografií, asambláží, objektů, maleb i velkoformátových reliéfů, většina z nich je na výstavě prezentována vůbec poprvé. „Radikálně subjektivní a intuitivní dílo Tyszkiewicz se prolíná s životní rutinou a otevírá jazyk umění reflexi ženskosti, která zapouzdřuje smyslnost, erotismus a křehkost, jakož i fyziologii, brutalitu, bolest a sílu,“ píše kurátorka Zofia Machnicka. Teresa Tyszkiewicz se vernisáže své výstavy nedožila, zemřela 22. ledna letošního roku.

 

AUBREY BEARDSLEY
4. 3. – 25. 5. 2020
Tate Britain, Londýn

Plodnou ale krátkou kariéru britského enfant terrible a jednoho z nejoceňovanějších umělců fin de siècle ukončila tuberkulóza v pouhých pětadvaceti letech v roce 1898. Londýnská retrospektiva, která je nejrozsáhlejší za několik desetiletí, představuje dvě stovky Beardsleyho elegantně se vinoucích černobílých kreseb plných humoru, groteskna a subverze. Ve výběru z jeho plakátů, knižních a časopiseckých ilustrací pocházejících z 90. let 19. století nemohou chybět slavné ilustrace Salomé Oscara Wilda nebo Lysistraty. Tvorbu dekadenta ve výstavě doplní japonské grafiky nebo akvarely Gustava Moreau a Edwarda Burne-Jonese coby jeho inspirační zdroje.

MEMÓRIA, PROJECTOS, OBRAS – EDUARDO SOUTO DE MOURA
18. 10. 2019 – 6. 9. 2020
Casa da Arquitectura, Matosinhos, Portugalsko

Výstava s názvem Paměť, projekty, práce je obsáhlou retrospektivou portugalského architekta Eduarda Souta de Moury. Představuje výběr čtyřiceti realizovaných i aktuálně rozpracovaných projektů z celé Mourovy dosavadní tvorby – skici, kresby, pracovní i finální modely, fotografie. Casa da Arquitectura disponuje největší architektonickou sbírkou v Portugalsku a od roku 2017 sídlí v historickém objektu bývalého vinařství Real Vinícola v přístavním městě Matosinhos, které je dnes součástí Porta.

 

WILHELM LEIBL: UMĚNÍ VIDĚT
31. 1. – 10. 5. 2020
Albertina, Vídeň

K mistrovským dílům ve sbírkách Oblastní galerie Liberec patří obraz V ateliéru německého malíře Wilhelma Leibla (1844–1900) namalovaný roku 1872. Výpůjčky z Česka i dalších zemí střední Evropy doplňují vídeňskou retrospektivu jednoho z čelných představitelů evropského realismu, jehož oceňoval Gustav Courbet i Vincent van Gogh. Leibl strávil většinu své umělecké kariéry v Mnichově, odkud se odebral na venkov, kde tvořil své známé výjevy z každodenního života sedláků. Stovka maleb a kreseb představuje Leiblovu tvorbu, jejíž jádro tvoří nesmlouvavě upřímné portréty. Výstava bude na podzim reprízovaná v curyšském Kunsthausu.

 

STAŘÍ MISTŘI
od 29. 2. 2020
Gemäldegalerie Alte Meister, Drážďany

Na konci února se po několikaleté rekonstrukci znovuotevřela veřejnosti proslulá drážďanská sbírka starých mistrů. Rafaelova Sixtinská madona nebo Rembrandtův Únos Ganyméda budou samozřejmě přitahovat zástupy návštěvníků stejně jako předtím, v pojetí expozice ale došlo i k některým inovacím. Nově byly například provázány malířská a sochařská sbírka, a kurátoři Gemäldegalerie tak akcentovali vazby mezi oběma médii. Ke své původní funkci se vrátila mimo jiné „sochařská hala“, kterou Gottfried Semper navrhl pro prezentaci historických sádrových odlitků ze sbírky Antona Raphaela Mengse. Nyní je zde instalována kolekce antických soch, která má poukázat na to, jak antická skulptura ovlivnila renesanční a barokní malbu.

 

PORCELÁNOVÝ POKOJ: ČÍNSKÝ EXPORTNÍ PORCELÁN
30. 1. – 28. 9. 2020
Fondazione Prada, Milán

V milánské Fondazione Prada je k vidění úctyhodných 1700 kusů čínského exportního porcelánu z 16. až 19. století. Záměrem kurátorů je „ukázat, jak byla Čína efektivní ve schopnosti porozumět vkusu a požadavkům každého segmentu trhu a přizpůsobit tomu své produkty“. Největší část exponátů a jádro výstavy tvoří porcelán s evropskou ikonografií z období dynastie Ming (počátek 16. až polovina 17. století), jednat se má o největší soubor mingského porcelánu, jaký kdy byl představen na jednom místě. Na výstavě je rovněž připomenuta tradice aristokratických „porcelánových pokojů“ s oslnivými instalacemi, které kombinovaly porcelán se zrcadly a lakovými či zlacenými povrchy.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné