Walter Serner
„České“ kořeny dadaismu / Svět si letos připomíná sto let od zrození dadaistického hnutí ve švýcarském Curychu. Curyšské Museum Rietberg představilo na jaře a v létě unikátní výstavu Dada Afrika mapující vztah dadaismu k neevropským kulturám, v tamějším Kunsthausu je k vidění retrospektiva díla Francise Picabii, odkazy k dadaismu je prosycena i letošní Manifesta. Zatímco v newyorském MoMA vrcholí výstava Dadaglobe Reconstructed, zdá se, že tuzemské galerie na výročí zapomněly. Náš časopis proto otiskuje text věnovaný opomíjené „české“ dada-stopě.

Kontext
Jakub Stejskal téma zima 2019
Vsazování do kontextu je hlavní interpretační nástroj dějin umění. Má nám osvětlit nejen důvody vzhledu uměleckých děl, ale zároveň také přispět k hlubšímu pochopení kultury, jíž byla tato díla součástí. Možnost takového pochopení stojí na předpokladu, že mezi...

Velká data a hledání ztracených světů
Lukáš Pilka téma únor 2020
Digitalizace velkého množství dat a jejich následné zužitkování patří k výzvám současnosti také v dějinách umění. Jednou z možností, které se skrze strojové učení nabízí, je využít je při tvorbě rekonstrukcí uměleckých děl, stylových imitací nebo imitací celých...

Vyšebrodský mistr ve středověké Evropě
Hana Hlaváčková téma březen 2020
Nové nálezy, které se v posledních letech objevují kolem díla Mistra oltáře z Vyššího Brodu, vyvolávají znovu otázky o původu a funkci těchto obrazů a nutí nás k zamyšlení o definitivnosti a zdánlivé nezpochybnitelnosti dosavadního bádání.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné