Ženy startují v GHMP

Kateřina Černá zprávy listopad 2009

Praha – V Galerii hlavního města Prahy začne v listopadu série výstav mladých umělkyň. Expozice proběhnou v rámci cyklu Start-Up, který je věnován nejmladším výtvarníkům.

Cyklus běží v galerii od letošního dubna a dosud představil práce pěti mužů. „Chyběl mi tu ženský pohled. Věřím na vyvážené zastoupení obou pohlaví,“ komentuje pokračování projektu jeho kurátorka Olga Malá.

Postavení žen v uměleckém provozu se podle ní během posledních dvou desetiletí v mnohém změnilo: „Umělkyně dnes už nemusejí tolik bojovat o ženské pozice. Mají větší nadhled a mohou se více starat o samotné umění. Ženský pohled z jejich tvorby nezmizel, ale není v ní přítomen tak explicitně jako v 90. letech.“

V přízemí Domu U Zlatého prstenu galerie postupně představí tři absolventky Akademie výtvarných umění. Adéla Babanová (1980) ze školy nových médií Michala Bielického se zabývá videoartem. Dragana Živanovič (1983) a Alice Nikitinová (1979), jejíž profil přinesl březnový Art + Antiques, se věnují malbě, kterou vystudovaly u Jiřího Sopka.

Cyklus Start-Up svědčí o soustavné a dlouhodobé podpoře, které se mladé umění v GHMP těší. Jejím nejvýraznějším dokladem je Bienále mladých u Zvonu, které odstartovalo v roce 1994. U jeho počátků stáli Olga Malá s Karlem Srpem, kteří jeho přípravou časem pověřili externí kurátory: Michala Kolečka, Karla Císaře a aktuálně Tomáše Pospiszyla.

Na bienále pak ve druhé polovině 90. let navázaly výstavy mladých na Staroměstské radnici. Zatímco předtím zde galerie dávala prostor hlavně výtvarníkům, kteří nemohli vystavovat za normalizace, nyní se tu střídala v podstatě všechna důležitá jména generace 90. let: Dopitová, Othová, Bromová, Díaz, Ondák, Kintera, Černický a další.

Začátek století nebyl pro mladé na radnici příliš příznivý. Počet expozic povážlivě klesl, přesto se tu každý rok podařilo uskutečnit alespoň dvě kvalitní výstavy současného umění. Nepříznivou situaci se nepodařilo zvrátit ani cyklu Hustý provoz, který skončil po třech projektech v červnu 2008. Důvodem byla jak kontroverzní intervence skupiny Guma Guar, tak personální krize v galerii.

Start-Up je pokračováním tradičních prezentací mladých umělců na novém místě. Z většího prostoru Staroměstské radnice mladí přesídlili do jediné místnosti – bývalé šatny v Domě U Prstenu, kterou pro výstavní účely upravil Jiří Příhoda, vedoucí školy monumentální tvorby na AVU. Zdá se, že šlo o šťastnou volbu. Prostor je poměrně vysoký a nutí výtvarníky k řešení šitému na míru. V tomto ohledu zůstane nezapomenutelný šikmý panelák, který zde ještě v létě vytvořil Tomáš Džadoň, shodou okolností Příhodův žák.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné