Zkušenost a hloubka
Většina estetických teorií se shodne na tvrzení, že umělecké dílo v nás vyvolá tím větší estetický zážitek, čím jsme na jeho působnost lépe zkušenostně připravení. Tento předpoklad bychom mohli vyjádřit vztahem přímé úměry: čím větší zkušenost, tím intenzivnější estetický zážitek. Čím větší obeznámenost s uměleckými díly, dějinami umění, čím větší praktická znalost života, čím větší vzdělání ve vědě a filozofii, tím lépe a dokonaleji porozumíme smyslu zakoušeného uměleckého díla. Na důkaz platnosti tohoto přístupu bývá uváděn protipříklad málo obeznámeného diváka. Nejčastěji se zmiňuje dítě, které má ještě malé životní zkušenosti, či křupan, který se nekultivuje uměleckými díly, a tak se obvykle spokojí s díly snadno stravitelnými neboli konzumními.
Paměť a pomník
Felix Borecký úhel únor 2014
Americký filozof Edward S. Casey ve své knize Remembering. A Phenomenological Study ukazuje, že tradiční chápání paměti jako subjektivní vybavování replik minulých zážitků je pouze jedním a poměrně řídce se vyskytujícím typem paměti. V návaznosti na dlouhou linii kritiků...
Fantazie a znázornění
Felix Borecký úhel únor 2013
Na Freudově interpretaci uměleckých děl bývá vyzdvihováno jeho zaměření na psychologii tvůrců, demaskování pohnutek k tvorbě, jejichž původ je nalézán v nepříjemných, často až pikantních zážitcích z dětství. Domnívám se, že některé Freudovy estetické názory...
Co je umění?
Felix Borecký knižní recenze červen 2011
Kdyby o každoročně udělované ceně za knihu roku měli rozhodovat teoretici umění, favoritem letošního roku by se mohla stát antologie textů z angloamerické estetiky, kterou před pár týdny vydalo nakladatelství Pavel Mervart.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?